Cukier? Naprawdę szkodzi dzieciom! Bardzo ważny apel lekarza

0

Niektórzy naukowcy uważają, że nasze zdrowie aż w 70 procentach zależy od naszej diety! Jeżeli chcecie więc zadbać o odporność dzieci, czas UCZCIWIE przyjrzeć się, co ląduje na ich talerzach, a po godzinach posiłków – w dłoniach. Lizaki, cukierki, czekolada, batony, nutella – to wszystko naprawdę im szkodzi!

„Proszę nie dawać dzieciom słodyczy! Według polskiego i europejskiego towarzystwa pediatrycznego nie ma miejsca w diecie dziecka na cukier, ponieważ jest on bardzo szkodliwy!” – apeluje na łamach bloga babaulekarza.pl doktor Anna Krzyszowska-Kamińska, szybko wyliczając grzechy główne białego słodziwa.

CZYTAJ TEŻ: „Cukier krzepi!”, czyli dlaczego nasze babcie są oburzone, że nie dajemy dzieciom słodyczy

Oprócz oczywistych, wszystkim znanym, takim jak otyłość, próchnica zębów czy osteoporoza, doktor wymienia też takie, o których wielu z nas nie ma pojęcia. Cukier przyczynia się m.in. do gorszego wchłaniania wapnia, zmniejsza odporność, ułatwia infekcje grzybicze, może prowadzić do zaparć i innych przykrych dolegliwości ze strony układu pokarmowego, wpływa źle na koncentrację czy wreszcie – jest jednym z winowajców alergii, bo sprzyja nieprawidłowej florze bakteryjnej w jelitach.

Nieźle, jak na niepozorny, uwielbiany przez większość z nas, biały proszek, prawda?

ZOBACZ MOJE POMYSŁY NA ZDROWE SŁODYCZE:

„Drodzy rodzice, dziadkowie, ciocie i wszyscy dorośli dbający o dzieci: odżywiajcie swoje  pociechy rozsądnie, nie podawajcie im słodyczy! Ten sam uśmiech i radość dzieci uzyskamy, poświęcając im nasz czas i uwagę” – dodaje doktor Krzyszowska-Kamińska.

No dobrze, tylko co zrobić z tą wiedzą? Jak nagle, z dnia na dzień, przestać używać cukru? To duże wyzwanie, bo od dzieciństwa jesteśmy przyzwyczajeni do słodkiego smaku. Na dobry początek warto w zupełności zrezygnować ze sklepowych łakoci. Ich skład to często tablica Mendelejewa!

Z pomocą mogą też przyjść zdrowe zamienniki białego cukru. Jest ich mnóstwo i warto eksperymentować! Oczywiście – nie jemy ich tonami! Umiar, jak we wszystkim, wskazany!

Moim ulubionym zamiennikiem są daktyle – bogate w błonnik, witaminę B3 i potas. Chwytam za nie, gdy muszę koniecznie, na-ten-tychmiast! coś słodkiego (wtedy pożeram w całości), lub gdy chcę delikatnie podkręcić smak, np. placuszków owsianych (wtedy siekam i dorzucam do ciasta). Zdarza mi się robić też pastę z daktyli, którą dosładzam domowe wypieki (na przykład marchewkowe – przepis TUTAJ) lub koktajle (przepis TUTAJ). Do słodzenia nadają się też inne, suszone owoce – uważajcie tylko, by nie były pokryte warstwą cukru (tak jest w przypadku m.in. żurawiny) oraz siarczanów, czyli niezdrowych konserwantów.

Świetnym zamiennikiem białego cukru jest też miód (Używajmy go na zimno, by nie tracił cennych właściwości)syrop klonowy (uwaga! ma mnóstwo sacharozy, więc nie można z nim przesadzać! niezastąpiony gdy na śniadanie wjeżdżają  amerykańskie pancakes (przepis TUTAJ)), czy banany! Dojrzałe owoce z powodzeniem dosłodzą ciasta, placki, koktajle czy lody! Warto spróbować też ksylitolu, który ma 9-krotnie niższy indeks gikemiczny i aż  o 40 proc.mniejszą – w stosunku do cukru – kaloryczność i stewii – naturalnego słodzika pozyskiwanego z liści rośliny o tej nazwie.

więcej smacznych i zdrowych inspiracji znajdziecie w tych książkach. Polecam!

Zdrowe desery i wypieki, od 28 zł; Fit słodkości, od 26 zł; Słodka kuchnia roślinna, od 26 zł

Udostępnij

Zostaw komentarz

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.