Ćwiczenia po porodzie – powrót do formy w 8 krokach

0

Pamiętacie wrzawę, która pojawiła się, gdy  krótko po porodzie Ania Lewandowska pokazała pięknie wyrzeźbiony brzuch i obwieściła światu, że wraca do ćwiczeń po ciąży? Świat się podzielił na tych, co ją zlinczowali za – ich zdaniem – nierozsądne podejście do ciała, oraz tych, którzy ją podziwiali bezkrytycznie i chcieli naśladować. Emocje już opadły, ale pytanie wciąż jest gorące: kiedy rozpocząć ćwiczenia po porodzie? TEKST: Katarzyna Berg

Babcia i mama mówiły mi zawsze tak: powrót do stanu sprzed ciąży zajmie ci dwa lata. Nie mam pojęcia skąd i na jakiej podstawie wysnuwały te wnioski, ale jak to w przypadku wiedzy opartej na doświadczeniu bywa, miały rację. Dziś lekarze, którzy dokładnie przyjrzeli się sprawie mówią, że już sam fakt, że kobiety często karmią piersią dzieci  rok, lub dłużej świadczy o tym, że wszystkie „macierzyńskie hormony” są w stanie pełnej gotowości. Czyli nasze ciało wciąż nie jest tym, którym było przed ciążą. Ale tych powodów jest znacznie więcej.

A może bieganie z wózkiem? Kliknij i zobacz buty do biegania w najlepszych cenach

Ćwiczenia po ciąży: Nie patrzcie na celebrytki, patrzcie na własne ciało!

Kasia Bigos, trenerka fitness, która jako pierwsza Polka pozwoliła się sfotografować w ramach akcji „Fake off” ( tzn. bez ściemy, retuszu) krótko po porodzie, pokazała jak naprawdę wygląda brzuch po urodzeniu dziecka: duży, z rozciągniętą skórą i nierzadko rozstępami. Pisałyśmy o tym na Świecie Rodziców, akcja spotkała się z waszym wielkim uznaniem.

ZOBACZ KONIECZNIE ZDJĘCIA: Znana trenerka fitness bez retuszu na początek akcji FAKE OFF

Potem Kasia powiedziała, że zrobiła to po to, by dziewczyny przestały wierzyć w bzdury, które serwują im trenerki czy influencerki na portalach społecznościowych. Ale co najważniejsze: by nie katowały swoich ciał po porodzie, bo mogą sobie zrobić sporo krzywdy.

Kasia przyznała, że młode matki nafaszerowane pięknymi (i podrasowanymi!) zdjęciami na Instagramie, przede wszystkim chcą szybko wrócić do poprzedniej wagi i rozpocząć ćwiczenia po porodzie. A zapominają, że mięśnie i powięź są rozluźnione, a wiele narządów wewnętrznych potrzebuje czasu by powrócić na swoje miejsce. Ciąża to rewolucja dla organizmu i ciała. I każdy, podkreślała trenerka, powinien dać sobie sporo czasu, by po tej rewolucji zaprowadzić trwały porządek.

kliknij i zobacz spodnie do ćwiczeń w najkorzystniejszych cenach

Ćwiczenia po porodzie: Od czego zacząć?

  • Przed rozpoczęciem ćwiczeń po porodzie koniecznie oceń swój stan. Będziesz musiała dać sobie więcej czasu, jeśli rodziłaś przez cesarskie cięcie, lub miałaś nacinane krocze. Powrotu do pierwszych delikatnych ćwiczeń w tym drugim przypadku nie planuj wcześniej niż 3 miesiące po porodzie, a w pierwszym, ustal to koniecznie z lekarzem ginekologiem lub fizjoterapeutą ginekologicznym
  • Kasia Bigos zachęca mocno do tego, by zaraz po ciąży zadbać bardziej o swoje zdrowie, niż zrzucanie wagi. W czasie 9 miesięcy niektóre mięśnie musiały wykonać dodatkową pracę, inne zmienić miejsce. Każdy przypadek, to inna historia. Dlatego ćwiczenia po porodzie warto uzgodnić z fizjoterapeutą. On dobierze właściwy program
  • Zapomnij o godzinnym treningu! Pierwsze ćwiczenia po ciąży powinny trwać po kilka minut. To jest trochę jak rekonwalescencja, a w czasie jej trwania nigdy nie wprowadza się „hard core’owych” programów na dzień dobry
  • Przygotuj właściwy sprzęt. A najistotniejszy jest tu biustonosz. W czasie karmienia, zwłaszcza na początku, piersi bolą, są nabrzmiałe i trzeba zapewnić im stabilizację w czasie ćwiczeń. Są specjalne staniki sportowe dla matek karmiących. Jedna ze znanych mi instruktorek fitness na początku używała nawet dwóch, nie chcąc dać piersiom najmniejszej szansy na przemieszczenie się
  • Nie ćwicz sama. Najlepiej z trenerką, która ma doświadczenie ciąży za sobą. Będzie wiedziała na co uważać na każdym etapie powrotu do formy
  • Odżywiaj się dokładnie tak, jak powinna odżywiać się matka karmiąca. Nie licz kalorii! Karmienie tak przecież podkręca spalanie, że kilogramy zgubisz niepostrzeżenie. Jeśli wejdziesz już w bardziej intensywne treningi, zapytaj trenera o to, czy nie powinnaś zmodyfikować swojej diety.
  • Baw się z dzieckiem i przy okazji trenuj! Pogodynka z TVNu, Agnieszka Cegielska powiedziała kiedyś: „po co mi siłownia, przecież ja mam siłownię w domu. Skłon w przód, bo dziecko trzeba podnieść z podłogi. Podniesienie do góry, to trening na ramiona z obciążeniem, a do tego niezliczone w ciągu dnia  przysiady, truchtanie, turlanie, przewracanie czy noszenie na grzbiecie. Po co siłownia? Ćwiczenia przy dziecku robią się same! Sądzę, że ma sporo racji, a Wy?

Podczas powrotu do formy po ciąży zadbajcie o dobry sprzęt i mocny biustonosz; na grafice stanik sportowy Reebok, od 159 zł

Udostępnij

Zostaw komentarz

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.