Data publikacji:

Jak schudnąć po ciąży? Sprawdzone metody

Ciąża to wspaniały stan, ale również wyzwanie dla organizmu. Tym, z czym musi mierzyć się kobieta wkrótce po porodzie, są między innymi nadprogramowe kilogramy i liczne fałdki. Jeśli doskonale znasz ten problem i marzysz o powrocie do dawnej sylwetki, przeczytaj, jak schudnąć po ciąży.
jak schudnąć po ciąży

Przeczytaj również: Dlaczego należy zastąpić niekapek bidonem dla niemowlaka?

Jak schudnąć po ciąży? Wskazówki żywieniowe

Zrzucenie zbędnych kilogramów po ciąży nie jest prostym zadaniem, ale zdecydowanie leży w zakresie twoich możliwości – musisz tylko stosować się do kilku ważnych wskazówek i znaleźć w sobie odrobinę motywacji.

Pierwsze, co musisz zmienić w swoim stylu życia, to prawdopodobnie dieta. Oto wskazówki, jak schudnąć po ciąży dzięki odpowiednim posiłkom i nawykom.
  • Komponuj odpowiednie posiłki
Twoja dieta powinna zawierać takie produkty jak pieczywo, makarony i kasze z pełnego ziarna, warzywa (przede wszystkim zielone), chude, pieczone lub duszone mięso oraz ryby, nabiał, jajka oraz oczywiście owoce. Sięgaj również po różnego rodzaju ziarna i pestki, a okazjonalnie także po orzechy. Pamiętaj, aby wybierać owoce typu grejpfrut, pomarańcza, maliny czy truskawki, a unikać kalorycznych i słodkich bananów albo winogron. Jedz pięć posiłków dziennie.
  • Pamiętaj o ważnych zasadach
Ważne jest nie tylko to, co jesz, ale i w jaki sposób to robisz. O czym musisz pamiętać?

Po pierwsze – o śniadaniu. Jedz je najpóźniej 30 minut po przebudzeniu. Jeśli będziesz wydłużać ten czas, zwolnisz przemianę materii. Innymi słowy, twój organizm zacznie odkładać tłuszcz.

Po drugie, jedz regularnie. Nie sięgaj po kolejne posiłki dopiero wtedy, kiedy będziesz bardzo głodna. W ciągu dnia musisz zjeść 5 posiłków – przyjmuj je co 2-3 godziny. Oczywiście dbaj o to, aby były to posiłki małe, nie objadaj się.

Owoce zjadaj w godzinach dopołudniowych. Po obiedzie twoimi przekąskami powinny być już raczej tylko warzywa (świeży zielony groszek, słodkie marchewki). Podobnie jest ze słodyczami. Jeśli już naprawdę masz na jakieś ochotę, to zjedz je do południa.
  • Zrezygnuj z niektórych pokarmów i napojów
Konieczność zrezygnowania z niektórych pokarmów i napojów to żadna nowość dla kobiet, które zastanawiają się, jak schudnąć po ciąży, niemniej nie można o tym nie wspomnieć. Aby wrócić do szczupłej sylwetki, na stałe zapomnij o słodyczach i słonych przekąskach, słodkich napojach gazowanych, wszelkiego rodzaju wysoko przetworzonych produktach, fast foodach oraz produktach smażonych na głębokim tłuszczu. Oczywiście niewskazany jest także alkohol – zwłaszcza jeśli karmisz piersią.

Jak schudnąć po ciąży? Ćwiczenia

Aby odchudzić całą sylwetkę, niezbędne są ćwiczenia. W kilka tygodni po porodzie możesz rozpocząć już ćwiczenia pilates. Są bezpieczne i prozdrowotne, a jednocześnie pozwolą ci zgubić trochę kalorii.

Z czasem – gdy poczujesz, że jesteś już w formie, warto rozpocząć ćwiczenia aerobowe. To nazwa dla najprostszych aktywności, takich jak jeżdżenie na rowerze, pływanie, bieganie czy po prostu długie spacery. Pamiętaj, że jeżeli nie możesz znaleźć wolnej chwili na aktywność na świeżym powietrzu, możesz ćwiczyć w domu – np. na rowerze stacjonarnym albo domowej bieżni.

Kiedy będziesz czuła, że jesteś w pełni sił, możesz już rozpocząć ćwiczenia z ciężarkami. Nie martw się, nie będziesz wyglądała dzięki nim jak kulturystka. Jedyny efekt, jaki osiągniesz, to ujędrnienie mięśni i spalenie nadmiaru kalorii.

Jak schudnąć po ciąży, karmiąc piersią, a jak nie karmiąc?

A może zastanawiasz się, jak schudnąć po ciąży, karmiąc piersią? W takiej sytuacji zasady pozostają niezmienione. Jedyne o czym musisz pamiętać, to minimalny bilans kaloryczny. Aby nie doszło do zaburzeń laktacji, każdego dnia musisz przyjmować co najmniej 2800 kalorii.

Jeśli nie karmisz piersią, nie musisz trzymać się tej zasady. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzać z ograniczaniem kalorii – 2200 to niezbędne minimum, zwłaszcza jeśli będziesz aktywna fizycznie.

Jak schudnąć po ciąży z brzucha?

Zastanawiasz się, jak schudnąć po ciąży z brzucha? Oczywiście wszystko zależy od tego, w jaki sposób przebiegł poród. Jeśli rodziłaś siłami natury i dochodzisz do formy bez komplikacji, to pierwsze ćwiczenia możesz rozpocząć już po 6-8 tygodniach. Po cesarskim cięciu lepiej jest poczekać około 12 tygodni. Oto kilka propozycji ćwiczeń:
  • Na plecach
Połóż się na plecach, unieść obie nogi, złącz pięty, wytrzymaj tak kilkanaście sekund. Powtórz ćwiczenia.
  • Brzuszki
Wykonuj brzuszki – proste oraz skośne. Pamiętaj, że nie musisz unosić całkowicie tułowia, wystarczy półskłon.
  • Nożyce
Połóż się na plecach. Unieś nogi i zacznij je rytmicznie krzyżować. Ręce możesz wysunąć w stronę nóg, delikatnie unosząc tyłów.

Jak schudnąć po ciąży szybko i czy to w ogóle możliwe?

Wiele kobiet zastanawia się, jak schudnąć po ciąży szybko, czyli najlepiej w ciągu zaledwie kilku tygodni. W związku z takimi pragnieniami spora część młodych mam sięga po różnego rodzaju diety cud albo katuje się wyjątkowo intensywnymi zestawami ćwiczeń. Czy to jednak prawidłowy model postępowania? Oczywiście, że nie.

Racjonale odchudzanie się to takie, które przebiega w odpowiednim tempie i jest wynikiem połączenia dobrej diety oraz aktywnego stylu życia. Nie istnieje żadna złota metoda (bezpieczna dla organizmu i gwarantująca zgubienie tłuszczu, a nie wody), która umożliwiałaby zrzucenie zbędnych kilogramów w błyskawicznym tempie.

Dodatkowo warto pamiętać, że ciąża i poród są bardzo wyczerpujące dla organizmu – młoda matka tym bardziej powinna odchudzać się ostrożnie i odpowiedzialnie. W związku z wszystkim powyższym jedyna odpowiedź na pytanie, jak schudnąć po ciąży, brzmi: stosując racjonalną, wieloskładnikową dietę i praktykując codzienną aktywność fizyczną. Proces ten nie będzie szybki, ale za to na pewno jest bezpieczny i pozwala na osiągnięcie długotrwałych efektów.
Autor: Robert Wojtaś