Data publikacji:

Jakie witaminy dla dzieci w wieku szkolnym?

Organizm dojrzewa, zachodzą w nim zmiany hormonalne, a mózg jest zmuszony do pracy na zwiększonych obrotach. Wszelkie niedobory mogą odbić się na nauce, rozwoju i późniejszym okresie dorosłości.
jakie witaminy dla dzieci w wieku szkolnym

Jakie witaminy dla dzieci w wieku szkolnym wybrać?

Wybór witamin dla dziecka zależy od jego wieku, potrzeb, rozwoju, ponieważ indywidualne zapotrzebowanie na składniki odżywcze jest różne. Lekarz wskaże całą tablicę witamin i minerałów niezbędnych do rozwoju; koleżanka powie ci, że witamina C jest obowiązkowa, a w trakcie rozmów ze znajomymi dowiesz się, że koniecznie trzeba suplementować witaminy z grupy B, D i E. Kto ma rację? Tak naprawdę wszyscy.

Poszczególne witaminy, minerały, makro- i mikroelementy mają swoje funkcje w organizmie i niedobór jakiegokolwiek składnika może odbić się na zdrowiu dziecka. Dlatego dbanie o odpowiednie odżywianie i dodatkowa suplementacja są niezwykle istotne. Nie należy jednak popadać w skrajności, gdyż zarówno niedobór, jak i nadmiar są szkodliwe.

Zastanawiasz się, jakie witaminy dla dzieci w wieku szkolnym są najistotniejsze? Zamiast kupować osobne produkty, lepiej wybrać jeden preparat multiwitaminowy o rozsądnym składzie, który zaspokoi wszystkie potrzeby organizmu młodego człowieka.

Suplement czy lek – co będzie lepsze?

Leki to substancje lub mieszaniny substancji, które stosowane są w zapobieganiu lub leczeniu chorób, a w przypadku witamin – do uzupełniania sporych braków oraz niwelowania objawów związanych z niedoborami. Leki muszą spełniać odpowiednie wymagania przed wprowadzeniem na rynek, a ich obrót jest ściśle kontrolowany. Niektóre wydawane są wyłącznie na receptę, inne niekoniecznie. Na przykład duże dawki witamin, znacznie przekraczające rekomendowane spożycie, dostępne są na receptę, gdyż ich przedawkowanie może grozić różnymi powikłaniami.

Suplementy to preparaty uzupełniające braki w codziennej diecie. Ponieważ podlegają mniej rygorystycznym wymaganiom i kontrolom niż leki, niezwykle istotne jest, by sięgać po suplementy jedynie od sprawdzonych firm, gwarantujących wysoką jakość i odpowiednio zbilansowany skład produktu. Wybierając witaminy dla dzieci, w pierwszej kolejności zwróć uwagę na preparaty multiwitaminowe, uzupełniające braki w diecie.

Zapotrzebowanie dziecka w wieku szkolnym

Młody organizm jest wystawiony prawie każdego dnia na wysiłek psychiczny i fizyczny. Ciało nieustannie rośnie i zmienia się, hormony szaleją, umysł chłonie wiedzę, a do tego dochodzą różnorakie infekcje i stany okresowego osłabienia. To wszystko sprawia, że zapotrzebowanie na witaminy i minerały rośnie. Szczególnie istotne są: biotyna, kwas pantotenowy, witamina PP, ryboflawina (wit. B2), tiamina (wit. B1), wapń, witamina A, witamina B6, witamina B12, witamina C, witamina D.

Dieta bogata w witaminy dla dzieci w wieku szkolnym

Prawidłowo zbilansowana dieta jest jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na zdrowie człowieka. To właśnie dzięki niej jesteśmy w stanie uniknąć nadwagi czy otyłości oraz zapobiegać rozwojowi wielu chorób dietozależnych, takich jak: cukrzyca, choroby układu krążenia i układu pokarmowego, próchnica zębów i osteoporoza. Nic więc dziwnego, że w ostatnich latach większą uwagę zaczęliśmy przykładać również do prawidłowego żywienia najmłodszego pokolenia.

Odpowiednia dieta wprowadzona od pierwszych miesięcy życia dziecka jest gwarantem prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz wykształcenia odpowiednich nawyków żywieniowych w przyszłości. Co więcej, wszystko wskazuje również na to, że prawidłowy sposób żywienia w okresie dzieciństwa pozwala na utrzymanie dobrego stanu zdrowia w dorosłym życiu.

Dzieci w wieku szkolnym są grupą najbardziej narażoną na skutki nieprawidłowego żywienia. Dlatego pod pojęciem zbilansowanej diety należy rozumieć odpowiednią podaż pokarmu zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym.

Wydaje się, że najprostszą formą, dzięki której można przedstawić zarys prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży, adresowaną do rodziców tej grupy wiekowej oraz samych zainteresowanych, jest graficzna forma piramidy żywienia i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, która została opracowana przez Instytut Żywności i Żywienia.

Obejmuje ona cztery podstawowe grupy produktów spożywczych jak: produkty zbożowe, mleko i przetwory mleczne, mięso oraz ryby, jaja, warzywa i owoce. Ponadto wyodrębniono w niej również tłuszcze oraz cukier i słodycze.

Tabletka, syrop, a może żelki z witaminami dla dzieci

Wybierając syrop, dla dziecka nie ma znaczenia wygląd, a liczy się smak, natomiast wybierając postać stałą (tabletki lub żelki), zdecydujmy się na kształt, który zachęci dziecko do przyjmowania danego preparatu. W aptekach można spotkać witaminki dla dzieci w formie żelowych króliczków. Dziecko chętniej sięgnie po witaminę wyglądającą z jego punktu widzenia bardziej zachęcająco niż po tabletkę czy syrop kojarzące się brzdącowi z chorobą.
Autor: Natalia Werbolewska