Data publikacji:

Joga dla dzieci, czyli dlaczego dziecko powinno ćwiczyć jogę?

Czy wiesz, czym różni się joga dla dzieci od jogi dla dorosłych? Tym, jak sprawić, by wulkan energii, którym co chwila wybucha twoje dziecko, wyciszyć na czas ćwiczeń albo… wykorzystać podczas ćwiczeń jogi z dzieckiem. Stopniowo, poprzez zabawę, dziecko uczy się poprawności wykonywania ćwiczeń oraz doskonali dokładność w swoich ruchach. Potem pracuje z oddechem. Na tapet bierzemy temat „Joga dla dzieci, czyli dlaczego dziecko powinno ćwiczyć jogę?”. Dowiesz się między innymi, jakie są za i przeciw, aby twój maluch praktykował jogę.
Joga dla dzieci

Joga dla dzieci – szereg korzyści dla ciała i ducha

Joga stanowi połączenie ćwiczeń fizycznych z wyciszającym działaniem medytacji. To odróżnia jogę od ćwiczeń siłowych, gry w piłkę czy biegania.
Dzięki praktykowaniu jogi dzieci stają się zdrowsze i silniejsze. Jogę poleca się w szczególności dzieciom z wadami postawy. Jest to dobry sposób na uniknięcie problemów z kręgosłupem w dorosłym życiu.

Jak joga dla najmłodszych wpływa na koncentrację dzieci?

Dziecko praktykujące jogę staje się bardziej cierpliwe i skupione. Ale początek może nie być łatwy. Maluch, który ma tysiąc pomysłów na minutę, a jednocześnie trudno mu się skoncentrować na zadaniach domowych przyniesionych ze szkoły, jeśli wykaże się odrobiną chęci, po niedługim czasie zaobserwuje u siebie wzrost poziomu koncentracji oraz możliwość utrzymywania skupienia na jakimś zadaniu przez czas dłuższy niż przed rozpoczęciem ćwiczeń jogi.
Niecierpliwe dziecko, podczas kilku pierwszych zajęć, będzie przerywało pozycje. Będzie się rozpraszało. Dlatego joga dla dzieci jest dynamiczna. To pomaga dziecku w uczestniczeniu w zajęciach. Ciągle dzieje się coś ciekawego, co angażuje młodego człowieka, skłania go do poświęcenia uwagi danej czynności i wzmaga koncentrację. To, czego maluch nauczy się podczas zajęć jogi dla dzieci, przekłada na inne dziedziny jego życia.

Joga dla najmłodszych jako zdrowa metoda aktywności ruchowej dzieci

Wielogodzinne odrabianie lekcji przy biurku sprzyja bólom kręgosłupa, głowy i zmęczeniu. Dzieci dużo grają w gry komputerowe oraz spędzają czas przed telewizorem. Szczególnie w miesiącach jesienno-zimowych. Skutki tego stanu rzeczy widać szybko – mięśnie i stawy dziecka tracą elastyczność. Łatwej dochodzi do złamań, skręceń i zwichnięć. W ten sposób też rozpoczyna się historia z powstawaniem wady postawy oraz dziecięce bóle kręgosłupów, które odezwą się w dorosłym życiu.
Dlatego właśnie joga dla najmłodszych jest zdrowym zamiennikiem przesiadywania na kanapie. Aktywizuje ciało i ducha. Pobudza lepsze krążenie krwi w organizmie i zasilanie komórek ciała w dobrze natlenioną krew. Wzmacnia mięśnie całego ciała. Pozwala się zrelaksować i odprężyć. Uwalnia pozytywne emocje.

Świadomość ciała rośnie, gdy dziecko ćwiczy jogę

Wyprostowana sylwetka, umiejętność zachowania równowagi, poprawa koordynacji ruchów. To pozytywy płynące z lekcji jogi dla dzieci. Ćwicząc jogę, dzieci poznają możliwości ludzkiego ciała. Zauważają zachodzące w sobie zmiany. Zauważają, jak reaguje ich ciało w różnych sytuacjach. Podczas zajęć jogi dla najmłodszych, dzieci uczą się świadomości drugiego człowieka, szacunku do niego i akceptacji dla jego uczuć i emocji. Dzieje się to za sprawą zajęć grupowych, podczas których dziecko może dostrzec różnice w zachowaniach i sprawności innych dzieci w grupie. Maluch otrzymuje cenną życiową lekcję, bo widzi, że nie każdy jest równy. Jednak możliwość systematycznej pracy pomaga mu osiągnąć poziom, który reprezentują pozostali uczestnicy ćwiczeń.

Joga dla najmłodszych daje pozytywne wyciszenie

Fizyczne zmęczenie, w połączeniu z ćwiczeniami oddechowymi, pomaga dzieciom uzyskać stan głębokiego relaksu i uspokojenia. Jest to świetny sposób na radzenie sobie ze szkolnym stresem i dziecięcymi niepowodzeniami dnia codziennego.

W jakim wieku dziecko może zacząć ćwiczyć jogę?

Kurs jogi dla dzieci mogą zacząć nawet czteroletnie maluchy. Jest to wiek, w którym dziecko jest na tyle sprawne, żeby naśladować określone pozycje jogi (asany). Joga dla dzieci prowadzona jest w formie zabawy. Najczęściej mają charakter naśladowania i odgrywania ról, na przykład postaci zwierząt z opowiadania, które instruktor jogi dla dzieci mówi podczas wykonywania pozycji.
Starsze dzieci, w wieku 7-13 lat, chętniej uczestniczą w zajęciach wyglądem zbliżonych do tych, w których uczęszczają dorośli. Mimo to nadal joga z dzieckiem w tym przedziale wiekowym odbiega od tradycyjnych ćwiczeń dla dorosłych. Instruktor jogi wciąż ma trudne zadanie – utrzymać uwagę dziecka na wysokim poziomie podczas trwania ćwiczeń. Ten etap w życiu, kiedy dziecko w wieku 7-13 lat ćwiczy jogę, jest doskonałym wprowadzeniem do praktykowania jogi w młodzieńczym oraz dorosłym życiu.

Co musisz zrobić, zanim zapiszesz dziecko na naukę jogi na najmłodszych?

Aby dziecko czerpało maksimum korzyści z jogi, musi chcieć uczęszczać na zajęcia. Niestety często kończy się na tym, że to rodzic chce, aby dziecko doskonaliło swoje ciało i ducha, a maluch nie jest tym zupełnie zainteresowany. Jak więc działać, by nie popełnić błędu? Udajcie się na otwarte zajęcia jogi, gdzie dziecko zapozna się ze sposobem, w jaki wykonuje się ćwiczenia, zobaczy, jak przebiegają zajęcia i uzna, na ile kurs jogi dla małych dzieci wpisuje się w jego zainteresowania. Jeśli maluch nie jest zadowolony z takiej formy zabawy, a ty – mimo to – chcesz go zachęcić do ćwiczenia jogi ze względów prozdrowotnych, możesz podjąć kolejną próbę uczestniczenia w zajęciach po jakimś czasie.
Zdjęcie: photobac/Envato Elements
Autor: Ewa Doniec