Data publikacji:

Planowanie posiłków – jak planować posiłki na cały tydzień dla całej rodziny?

Przygotowywanie potraw, szczególnie dla kilku osób, może być bardzo czasochłonne. Jeśli nie chcesz spędzać wielu godzin w kuchni, ale pragniesz dbać o zdrową dietę najbliższych, koniecznie zapoznaj się z naszym poradnikiem. Przedstawimy sprawdzone sposoby na to, jak skrócić czas przygotowywania potraw do minimum. Przekonaj się, że odpowiednie planowanie posiłków potrafi bardzo ułatwić życie!
planowanie posilkow

Planowanie posiłków na cały tydzień – od czego zacząć?

Planowanie posiłków warto zacząć od sporządzenia listy zakupów – albo w formie papierowej, albo w aplikacji w telefonie. Dobra lista na zakupy nie pozwoli ci zapomnieć o niezbędnych produktach. Poza tym to świetny sposób na zaoszczędzenie pieniędzy: trzymając się tylko spisu, który przygotowałeś, ograniczasz do minimum zakupy pod wpływem impulsu.

Przygotowanie listy zakupów warto zacząć od przejrzenia ofert promocyjnych w sklepach, w których najczęściej robisz zakupy. To również pozwoli ci zaoszczędzić kilka złotych. Sporządzając listę, weź również pod uwagę gusta domowników. Niezbyt trafionym pomysłem będzie zakup np. pomidorów w puszce tylko dlatego, że są w promocji, mimo że nikt nich nie lubi.

Gotuj na zapas

Wydziel sobie około 3 godziny jednego dnia (np. w niedzielę) i przygotuj wtedy część posiłków lub bazy do nich. Tzw. meal preparing zyskuje coraz większą popularność, ponieważ zakłada przygotowanie składników posiłków odpowiednio wcześniej, a później umiejętne łączenie ich ze sobą. Przygotowanie posiłków zacznij od elementów, które potrzebują więcej czasu, np. ugotowania lub upieczenia ziemniaków, upieczenia mięsa, podduszenia składników do sosu. W międzyczasie będziesz mógł przygotować resztę elementów, np. ugotować makaron lub kaszę. Kolejnym etapem jest połączenie składników w całość: do upieczonego mięsa dodaj ziemniaki i pokrojone warzywa. Nadmiar możesz schować do lodówki lub zamrozić.

Na kolejne dni możesz spakować dania do zamykanych plastikowych lub szklanych pojemników i w razie potrzeby dać je domownikom na wynos. Możesz też zadbać o zdrowsze przekąski, np. ciasteczka, które bez problemu da się przechowywać i transportować.

Zadbaj o odpowiednie przechowywanie

Pamiętaj, że bardzo ważne jest odpowiednie przechowywanie posiłków. Najlepiej sprawdzą się do tego szklane szczelne pojemniki z zamknięciem z uszczelką.

Tygodniowy gar zupy lub innego dania nie jest ani smaczny, ani zdrowy. Zadbaj o to, aby danie nie stało w lodówce dłużej niż 2-3 dni. Na dłuższy okres warto po prostu zamrozić taki posiłek i wyjąć go kilka godzin przed spożyciem, aby zdążył się rozmrozić.

Pozycje obowiązkowe w każdej spiżarni

Kluczem do skutecznego planowania posiłków na cały tydzień jest posiadanie kilku bazowych produktów w swojej kuchni. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że nawet w razie pozornie pustej lodówki, w kilka minut przygotujesz zdrowy posiłek. Pamiętaj, że suche produkty (makarony, kasze, ryże, mąki) mają długi termin przydatności do spożycia i wystarczy zadbać o przechowywanie ich w suchym i chłodnym miejscu. Oprócz tego warto zadbać o produkty przechowywane w puszkach. One również potrafią być zdatne do spożycia nawet kilka lat. Możesz zaopatrzyć się m.in. w pomidory w puszcze, groszek konserwowy, ciecierzycę, kukurydzę, fasolę. Urozmaicisz tym sałatki lub w kilka minut wyczarujesz pyszny sos.

Przydatne triki w planowaniu posiłków

Gotując np. kaszę na obiad, ugotuj jej więcej. Będzie doskonałą bazą pożywnego śniadania z mlekiem i owocami.

Nadmiar sosu do spaghetti z obiadu możesz wykorzystać jako sos do tostów na kolację.

Wymieszaj pozostały z obiadu makaron z fasolką z puszki i pomidorami – uzyskasz pożywny posiłek.

Autor: Agnieszka Ragus-Suszczyńska