Data publikacji:

Zmęczenie w ciąży – przyczyny i sposoby na brak energii

Zmęczenie w ciąży to jeden z najczęściej zgłaszanych jej objawów. Większość mam deklaruje, że odczuwa je głównie w pierwszym trymestrze, jednak nadmierna męczliwość nie omija również kobiet w zaawansowanej ciąży. Co jest przyczyną spadku energii u ciężarnej? Czy można mu zapobiec?
zmęczenie w ciąży

Zmęczenie w pierwszym trymestrze – przyczyny

Ciągłe zmęczenie na początku ciąży to zupełnie naturalna sytuacja. Nie musisz się nią martwić! Twój organizm pracuje na pełnych obrotach, m.in. po to, by wyprodukować więcej krwi. Do tego gwałtowne zmiany hormonalne, spadek poziomu cukru oraz ciśnienia. Wszystko to przekłada się na wzmożoną senność, która dotyka prawie wszystkie przyszłe mamy.

Zmęczenie w ciąży – 2 i 3 trymestr

Również w późniejszych etapach ciąży możesz doświadczyć zmęczenia. Zwykle wiąże się ono z szybkim przybieraniem na wadze ciężarnej. Ponadto przyszłe mamy często skarżą się na problemy ze snem, które w naturalny sposób odbijają się na ich samopoczuciu za dnia. Taką samą przyczynę ma zwykle zmęczenie przed porodem – brzuch kobiety jest już na tyle duży, że może powodować spory dyskomfort i uniemożliwiać wysypianie się.

Sposoby na zmęczenie w ciąży

Jak już wiesz, zmęczenie w ciąży dotyka prawie wszystkie mamy. Wiemy jednak, że może być uciążliwe – zwłaszcza jeśli pracujesz lub zajmujesz się domem. Co zrobić, aby w stanie błogosławionym mieć nieco więcej energii?

Zmęczenie w ciąży – badaj się!

W ciąży częściej niż zwykle powinnaś wykonywać badania diagnostyczne. Zmęczenie może być bowiem objawem wielu chorób, takich jak cukrzyca ciążowa. Czasem zwiastuje również problemy hormonalne, które należałoby wyleczyć. Nie stroń od lekarza i w razie jakichkolwiek obaw wykonuj badania.

Sposób na zmęczenie w ciąży – dobra dieta

Na pewno wiesz, że w ciąży powinnaś odżywiać się zdrowo – nie tylko po to, aby zadbać o dziecko, ale też dla własnego samopoczucia. Spożywaj duże ilości warzyw, owoców, pełne ziarno oraz zdrowe tłuszcze. Dostarcz sobie odpowiednią ilość magnezu, który zmniejsza oznaki zmęczenia (znajdziesz go np. w ciemnej czekoladzie).

Aktywność fizyczna na zmęczenie w ciąży

To nieprawda, że przyszła mama powinna tylko i wyłącznie wylegiwać się na kanapie. Taka sytuacja sprawia, że jest ona tylko bardziej znużona. Jeśli nie ma ku temu przeciwwskazań, ruszaj się! Wybierz spacer, basen, jogę lub lekką przejażdżkę na rowerze. Sport dotlenia organizm i sprawia, że zmęczenie w ciąży jest mniej odczuwalne.

Zadbaj o zdrowy sen

Wiele kobiet w ciąży stwierdzi pewnie: łatwo powiedzieć. Jak spać, gdy wielki brzuch uniemożliwia wygodne ułożenie się? Mamy na to rozwiązanie – ciążową poduszkę, która znacznie ułatwia przyjęcie komfortowej pozycji. Jeśli nie możesz spać w ciąży, koniecznie ją wypróbuj! Pamiętaj także o tym, aby przed snem dobrze wywietrzyć sypialnię. Chłodne powietrze sprzyja dobremu wypoczynkowi.

Kawa na zmęczenie w ciąży?

Pamiętaj, że w ciąży wcale nie musisz rezygnować z kawy! Udowodniono, że przyszła mama może bez obaw wypijać 2 małe filiżanki kawy (każda po 100 ml) w ciągu dnia. Zanim jednak sięgniesz po ulubiony czarny napój, skonsultuj się z ginekologiem, który oceni, czy w twojej sytuacji kawa okaże się bezpieczna. Jeśli twój lekarz prowadzący zezwoli na małą czarną, w razie zmęczenia pij ją śmiało.

Wygraj ze zmęczeniem w ciąży

Ruch, zdrowa dieta oraz dobry sen to sposoby na zapobieganie zmęczeniu w ciąży. Nie poddawaj się spadkom energii i wypróbuj nasze metody – gwarantujemy, że poczujesz się znacznie lepiej.
Autorka: Joanna Stanuch