Data modyfikacji:

ADHD u dziewczynek – czym się różni?

Jakie są typy ADHD? Jakie są objawy u dziewczynki z ADHD? Poznaj metody leczenia schorzenia. Dowiedz się, z jakimi trudnościami mierzą się dzieci z ADHD i poznaj jego podłoże.
adhd u dziewczynek

ADHD z przewagą nadruchliwości i impulsywności

Ten typ obserwuje się zazwyczaj u chłopców, ale może też niekiedy dotyczyć dziewczynek. Charakterystyczne jest, że dziecko z tym typem jest niecierpliwe, nadruchliwe, pobudzone, impulsywne i nie może usiedzieć w jednym miejscu przez dłuższą chwilę.
Dziecko nie jest świadome tego, że wszędzie go pełno. Może zgłaszać się na lekcjach bez pytania, wstawać z ławki bez pozwolenia, rozpraszać się w domu podczas odrabiania lekcji itp. Dziecko z tym typem nie zastanawia się, czy i jak jego zachowanie oddziałuje na innych i środowisko. 
Dziecko z ADHD z przewagą nadruchliwości może wydawać się bardziej agresywne niż inne dzieci.

ADHD z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi

To właśnie ten typ obserwuje się najczęściej u dziewczynek. Charakterystyczne objawy to trudności w utrzymaniu uwagi na jednym zadaniu lub przedmiocie. Dziewczynka może bardzo łatwo rozpraszać się i rozpoczynać nowe zadania, nie kończąc poprzednich. Dziecku może być trudniej słuchać poleceń, skupić się podczas czytania książki czy słuchania audiobooka. 
Dziewczynki z ADHD szybko nudzą się wykonywanymi czynnościami, potrzebują ciągle nowych bodźców i chętnie zajmują się kilkoma sprawami w jednym czasie. 
Charakterystyczne jest też gubienie swoich rzeczy czy zapominanie, gdzie znajduje się ulubiona zabawka, praca domowa czy plecak. 
Odrabianie pracy domowej może dziewczynce z ADHD sprawiać trudność. Nie chodzi tutaj o nadpobudliwość fizyczną czy impulsywność. Szybkie nudzenie się i nieumiejętność skupienia swojej uwagi na jednej rzeczy bez odpowiedniej motywacji może sprawiać, że nauka będzie przychodziła nieco trudniej.
Pedagodzy w szkole zazwyczaj nie mają większych zastrzeżeń co do zachowania dziecka z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi.

Typ mieszany ADHD

Czyli typ, w którym zarówno trudności w koncentracji uwagi, jak i nadpobudliwość fizyczna występują równocześnie, często z różnym nasileniem. To kwestia bardzo indywidualna. Ten typ występuje zarówno u dziewczynek, jak i u chłopców.

ADHD u dziewczynek – objawy

  • Odrobienie pracy domowej zajmuje bardzo dużo czasu. Dziecko zapomina o niej albo rozprasza się innymi czynnościami.
  • Dziewczynka poświęca dużo czasu na naukę, ale jest to nauka raczej mało efektywna lub nieefektywna. 
  • Dziecko nie czyta ze zrozumieniem. Potrafi znaleźć informacje w tekście, ale nie łączy ich ze sobą. Pomija szczegóły w instrukcjach do zadań na testach i często nie czyta instrukcji do końca.
  • Może mieć trudności w nawiązywaniu relacji, nie bierze udziału w dyskusjach, może przerywać innym i nie słuchać, gdy inne dziecko opowiada jakąś istotną historię. Rówieśnicy mogą trzymać się na dystans.
  • Zapomina o potrzebnych rzeczach (instrument na lekcję gry na instrumencie, strój do zajęć sportowych czy buty na taniec). To klasyczny znak, który często nie jest zauważany przez rodziców.
  • Nie trzyma swoich rzeczy, np. telefonu lub kluczy, w tym samym miejscu.
  • Bardzo dużo mówi, może wręcz przerywać innym i dalej mówić.
  • Nie biega, nie wspina się jak chłopcy, ale jest bardzo pomocna, towarzyska i rozmowna.
  • Ma wielu przyjaciół, bo lubi się bawić na podwórku, ale gdy próbuje dowodzić i nie jest doceniona przez grupę, może poczuć się urażona i mieć obniżony nastrój. Przyjaciele pomagają podejmować decyzje, znaleźć rzeczy i być zorganizowaną.
  • Głowa pełna pomysłów! Ma świetne pomysły, chce je realizować od razu, ale nie podejmuje w tym celu żadnych działań lub ich nie kończy.
  • Może się spóźniać.
  • Angażuje się w wiele zajęć pozalekcyjnych, takich jak pływanie, szkolne kluby, piłka nożna. Z czasem zapał do nich spada i rezygnuje z nich.
  • Nie wyciąga wniosków z własnych błędów.
  • Ma duże wahania nastrojów.
  • Podejrzewasz, że twoja córka, wnuczka lub siostrzenica ma ADHD? Skontaktuj się z jej opiekunem, a jeśli to twoje dziecko, to swoje podejrzenia warto skonsultować z psychologiem lub w pierwszej kolejności z pediatrą.

    Leczenie ADHD u dziewczynek

    Leczenie obejmuje zazwyczaj psychoterapię lub psychoterapię i farmakoterapię. Leki na ADHD dla dziecka są przepisywane przez psychiatrę dziecięcego. Psychoterapia jest natomiast narzędziem wykorzystywanym przez psychologa lub psychoterapeutę, które umożliwia pracę nad koncentracją uwagi i eliminowaniem nawyków utrudniających normalne funkcjonowanie. 
    O tym, czy farmakoterapia jest konieczna, decyduje psychiatra w porozumieniu z psychologiem i rodzicem. Leki pomagają złagodzić objawy nadpobudliwości i niepokój psychoruchowy. Dzięki farmakoterapii dziecko może osiągnąć lepsze efekty w krótszym czasie i lepiej radzić sobie w szkole.
    Leczenie farmakologiczne ADHD i łagodzenie objawów często budzi wśród zatroskanych rodziców niepokój, ale nie warto się go bać. Warto jednak wcześniej porozmawiać z psychiatrą o tym, jakie efekty można osiągnąć poprzez farmakologię i jak leki wpływają na organizm młodego człowieka.
    Terapia dziecka z ADHD polega przede wszystkim na tym, by wypracować dobre nawyki, które pomogą w koncentracji uwagi i ćwiczeniu cierpliwości. Są to zazwyczaj zajęcia indywidualne, jak i terapia rodzinna czy zajęcia w grupie z innymi dziećmi z podobnymi trudnościami. Dzięki terapii dziecko może łatwiej odnajdywać się w nowych sytuacjach, radzić sobie ze stresem w lepszy sposób i nawiązywać nowe znajomości z mniejszą trudnością.

    Czy ADHD jest dziedziczne?

    Dziedziczenie ADHD sięga około 50%. Jeśli u jednego dziecka rozpoznano ADHD, to istnieje o wiele większe prawdopodobieństwo, że schorzenie zostanie zdiagnozowane także u jego rodzeństwa. Mówi się o rodzinnym występowaniu ADHD.

    Hormonalne ADHD

    Intensywność odczuwanych przez nastolatkę lub dorosłą kobietę objawów może też, o dziwo, zależeć od fazy cyklu menstruacyjnego. Kobiety podczas miesiączki mogą odczuwać zmianę nastroju, większą irytację i rozkojarzenie. Objawy ADHD mogą się więc nasilać.
    Zdjęcie: Envato Elements