Data publikacji:

Co czuje dziecko z ADHD?

Wbrew temu, co czasami można usłyszeć w mediach, ADHD to realny problem, z którym boryka się wiele dzieci. Ogromna trudność w skupieniu uwagi, niemożność usiedzenia dłużej w jednym miejscu czy nadmierna impulsywność – to tylko część objawów, z którymi borykają się osoby z tym zaburzeniem. Komuś, kto nigdy tego nie doświadczył, często trudno uświadomić sobie, co czuje dziecko z ADHD. Zrozumienie sedna problemu jest kluczem do znalezienia sposobów niesienia pomocy. Jak rozpoznać objawy zaburzenia i w jaki sposób radzić sobie z nim na co dzień?
co czuje dziecko z adhd

Jak zachowuje się dziecko z ADHD? Objawy zaburzenia

Żeby uświadomić sobie, co czuje dziecko z ADHD, trzeba najpierw zrozumieć, na czym polega to zaburzenie. Według najnowszej klasyfikacji chorób ze stycznia 2022 roku samego pojęcia ADHD nie powinno się już używać, zastąpiono je opisem konkretnych objawów, którymi są: deficyt uwagi, ruchliwość oraz impulsywność. U konkretnego dziecka występują one w różnym natężeniu i zwykle któraś z grup zdecydowanie wybija się na pierwsze miejsce.
Jeśli zastawiasz się, jak zachowuje się dziecko z ADHD, zwróć uwagę na objawy:
  • deficyt uwagi – zapominanie o wykonywanych przed chwilą czynnościach, niemożność skupienia się na zajęciu mało atrakcyjnym lub wymagającym utrzymania koncentracji przez dłuższy czas, brak organizacji, rozkojarzenie, ignorowanie mówiących do dziecka osób, gubienie drobnych przedmiotów;
  • ruchliwość – nieumiejętność siedzenia w jednym miejscu przez dłuższy czas, pozostawanie w nieustannym (często bezcelowym) ruchu, nieopanowane gadulstwo, głośne zachowanie;
  • impulsywność – niecierpliwość, niechęć do oczekiwania na swoją kolej, skupianie na sobie uwagi otoczenia, łatwe wpadanie w złość, agresja, skłonność do podejmowania działań ryzykownych, przeszkadzanie innym dzieciom.
  • Obudzony wulkan, czyli co czuje dziecko z ADHD

    Dzieci z ADHD najczęściej są uznawane za „niegrzeczne”, krnąbrne, złośliwe i źle wychowane, otoczenie bardzo źle na nie reaguje. To dlatego kluczowe jest postawienie jak najszybszej diagnozy, jeśli objawy sugerują możliwość wystąpienia tego typu zaburzeń. Tylko mając świadomość, co czuje dziecko z ADHD i z czego wynika jego zachowanie, można podejść do niego w sposób empatyczny i postarać się ułatwić mu funkcjonowanie w społeczeństwie.
    Co czuje dziecko z ADHD? Takie dziecko czuje, że je „nosi”. Niemożność siedzenia w jednym miejscu lub skupienia się na jednej rzeczy odczuwa ono na poziomie umysłu i ciała jako nieustanny niepokój, mrowienie w kończynach i napięcie, które domaga się ujścia. Jest jak wulkan, w którym gotuje się lawa. Zadaniem opiekunów i wychowawców jest zrozumienie tego stanu i szukanie rozwiązań. Pomocne mogą okazać się poradniki poruszające te problemy.

    Co czuje dziecko z ADHD, kiedy nie jest zrozumiane?

    Dziecko, które nie ma szczęścia trafić na czujnych opiekunów i wychowawców, z całą pewnością będzie miało problemy w nauce i życiu społecznym. Chociaż sprawia wrażenie pewnego siebie, w rzeczywistości tym, co najczęściej czuje dziecko z ADHD, jest głębokie poczucie niższości, ponieważ nie potrafi sprostać oczekiwaniom dorosłych nawet wtedy, gdy bardzo się stara.
    Dziecko z ADHD, które wykazuje objawy deficytu uwagi, nie będzie w stanie nadążyć za rówieśnikami, będzie popełniało nieustanne błędy i szybko pogubi się wśród istotnych szczegółów. Jeśli nie będzie mogło wysiedzieć w szkolnej ławce i będzie impulsywne, szybko zostanie określone mianem łobuza. To z kolei wprawi w ruch błędne koło niewłaściwych zachowań.

    Jak uspokoić dziecko z ADHD?

    Jednym z ważniejszych zadań rodziców i wychowawców, którzy już wiedzą co czuje dziecko, które mierzy się z ADHD, jest szukanie sposobów na wygaszanie nieustannego niepokoju, który jest nieodłączną częścią jego życia.
    Jak uspokoić dziecko z ADHD? Kojąco może działać przytulenie, wyznaczenie przestrzeni na aktywność, zaproponowanie sposobów na rozładowanie napięcia, wspólna zabawa. Warto na co dzień dbać o to, żeby stres i zmęczenie nie przytłaczały dziecka.
    Co możesz zrobić dla dziecka z ADHD?
  • Zachowaj spokój – emocje są zaraźliwe, a dodatkowo zrównoważona postawa opiekuna i kojący głos odbudowują poczucie bezpieczeństwa dziecka i budzą zaufanie.
  • Pozwól na ruch – dzieciom z nadpobudliwością ruch jest niezbędny do życia i często pomaga w podtrzymaniu uwagi. Jeśli pozwolisz mu wyładować energię, będzie znacznie spokojniejsze.
  • Zadbaj o sport – ukierunkowana aktywność fizyczna ma wiele zalet, dlatego jeśli zastanawiasz się, jak uspokoić dziecko z ADHD na co dzień, postaw na sport, który lubi. Pomoże mu to pozbyć się nagromadzonego napięcia, a przy okazji będzie uczyć koncentracji i samodyscypliny.
  • Pokazuj jak reagować na złość – silne emocje są czymś w pełni naturalnym, ale trzeba uczyć dziecko takiego sposobu na ich okazanie, który nie wyrządza szkody innym (oraz dziecku).
  • Unikaj przebodźcowania – kiedy wiesz, co czuje dziecko z ADHD, doświadczając nadmiaru trudnych dla niego bodźców, masz szansę unikać takich sytuacji.
  • Dostrzegaj drobne sygnały – po pewnym czasie nauczysz się dostrzegać pierwsze sygnały świadczące o tym, że za chwilę zachowanie dziecka stanie się trudne czy nawet niebezpieczne, spróbuj zadziałać profilaktycznie, rozładowując sytuację
  • Co przysługuje dziecku z ADHD w szkole?

    Niektórzy rodzice zastanawiają się, czy ADHD podlega pod niepełnosprawność. Nie, w naszym kraju zaburzenie to nie jest w ten sposób traktowane i żaden specjalny zasiłek opiekuńczy nie wiąże się z dzieckiem z ADHD. Wynika z tego kolejne pytanie: czy dziecko z ADHD może mieć orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? Taki uczeń otrzymuje z poradni psychologiczno-pedagogicznej opinię, ale nie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Uznaje się, że dzieci z ADHD mają specjalne potrzeby edukacyjne, jednak na orzeczenie mogą liczyć wyłącznie w przypadku stwierdzenia współwystępujących zaburzeń zachowania, co nie zawsze ma miejsce.
    Na co w takim razie może liczyć dziecko w szkole? Nauczyciele powinni być przygotowani na pracę z taką osobą, poświęcać jej więcej uwagi, wyznaczać jasne reguły, upewniać się, że rozumie polecenia i nadąża za tokiem lekcji, a także pomóc nadrabiać ewentualne zaległości.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Natalia Dymarczyk
    Natalia Dymarczyk

    Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Miłośniczka bliskich i dalekich wędrówek, po których chętnie zasiada do klawiatury. Lubi pisać o rodzicielstwie, aktywności i życiu codziennym