Data modyfikacji:

6 domowych sposobów na przejedzenie

Już wkrótce wraz z całą rodziną zasiądziecie do świątecznego stołu. Uginający się pod ciężarem 12 potraw blat to prawdziwa kraina pokus. Nie łatwo im odmówić ani dorosłym, ani dzieciom. Co zrobić, gdy się zapomnimy? Sprawdź sprawdzone, domowe sposoby na przejedzenie!

Świąteczna uczta może skończyć się bardzo dobrymi wspomnieniami lub bardzo bolesnymi dolegliwościami żołądkowymi. Znacie powiedzenie "jeść oczami"? Niestety podczas wigilijnej kolacji często na samych oczach się nie kończy. Na talerzach lądują kolejne porcje pierogów i ciast. O zapomnienie bardzo łatwo. Ofiarami świątecznego przejedzenia mogą paść wasze pociechy, a także wy!

Przejedzenie: na czym polega i jakie są objawy?

Przejedzenie to nie najedzenie. Najedzony człowiek odczuwa satysfakcję z uczucia sytości. Przejedzenie tymczasem to stan, w którym organizm nie może poradzić sobie z nadmiarem spożytego pokarmu. Przeciążony układ pokarmowy daje się nam boleśnie we znaki. Co gorsza bardzo łatwo przeoczyć moment, w którym przekraczamy granicę między na- a prze-, a wszystko przez tempo jedzenia. Nasz mózg potrzebuje chwili, żeby zarejestrować fakt, że właśnie się posililiśmy.

SKUTKI I OBJAWY PRZEJEDZENIA:

  • ból brzucha w górnej części
  • niesmak w ustach
  • zgaga i refluks
  • niestrawność
  • wzdęcia i gazy
  • mdłości, które mogą skończyć się wymiotami, a nawet zatruciem pokarmowym!
  • senność
  • czasami bóle głowy
  • uczucie ciężkości
  • rozepchany żołądek
  • Najlepszym sposobem na radzenie sobie z przejedzeniem jest oczywiście umiar i samokontrola. Jako rodzic powinnaś też zadbać o to w przypadku małego biesiadnika. Niektóre dzieci nie potrafią same zapanować nad jedzeniem. Kontrolując malca, pamiętaj jednak o taktownym zachowaniu. Nie krzycz na malucha i nie żartuj z niego. Zakazy też nie pomogą. Postaw się na jego miejscu: jakbyś się czuła, gdy ktoś przy wszystkich gościach powiedział, że jesz za dużo. Możesz, np. sama nakładać porcje na talerz malucha.

    Co ważniejsze, nie ulegaj presji towarzystwa. Na pewno znajdzie się osoba z gatunku "No daj spokój! Jest wigilia! Dziecku odmówisz?". Nie pozwól jej jednak wejść sobie na głowę.

    Kilka wskazówek, jak uniknąć przejedzenia, znajdziesz TUTAJ.

    KLIKNIJ W ZDJĘCIE, ŻEBY PRZECZYTAĆ ARTYKUŁ O LECZENIU ZATRUĆ POKARMOWYCH

    Domowe sposoby na przejedzenie

    Co zrobić, gdy jednak nie zapanujemy nad łakomstwem swoim lub dziecka? Jak poradzić sobie z nieprzyjemnymi objawami?

    1. Herbatki

    Naturalnym remedium na objawy przejedzenia są ziołowe herbatki. Pomagają uregulować burzę panującą w układzie pokarmowym.

  • melisa - łagodzi nudności,
  • mięta - pomaga w przypadku mdłości i bólu żołądka, przyspiesza produkcję i wydzielanie enzymów trawiennych, dodatkowo odświeża oddech, niepolecana przy zgagach,
  • lipa - wzmacnia śluzówkę żołądka, reguluje poziom kwasów trawiennych (zgagi),
  • koper włoski - działa rozkurczowo i zwalcza wzdęcia,
  • imbir - przyspiesza procesy trawienne.
  • Równie dobrym środkiem na problemy trawienne są napary z zielonej i czerwonej herbaty. Łagodzą uczucie pełności. Czerwona herbata dodatkowo polecana jest przy posiłkach serwowanych w towarzystwie alkoholu.

    2. Przyprawy

    Obok ziołowych naparów równie dobrym sposobem są ziołowe przyprawy. Zawarte w nich substancje usprawniają pracę układu trawiennego.

  • natka pietruszki - przyspiesza trawienie,
  • kminek - działa na wzdęcia,
  • majeranek - poprawia perystaltykę jelit i łagodzi wzdęcia i gazy.
  • Z kminku i majeranku możesz przygotować także napary. Zalej zioła wrzątkiem i odstaw je na 15 minut pod przykryciem. Następnie wypij gotowy napój.

    Nie wszystkie zioła polecane są kobietom w ciąży. KLIKNIJ W ZDJĘCIE, ABY POZNAĆ LISTĘ ZIÓŁ DOZWOLONYCH DLA KOBIET PRZY NADZIEI

    3. Kompot z suszu

    Nie każdy go lubi, ale to naprawdę świetny napój na tego typu okazje. Wywar z suszonych owoców wspiera pracę układu pokarmowego, łagodzi większość objawów przejedzenia, a poza tym zawiera mnóstwo dobrych składników odżywczych. Może pora, żeby się do niego przekonać?

    4. Ocet jabłkowy

    O skuteczności octu jabłkowego jest ostatnimi czasy bardzo głośno. Działa na włosy, na skórę, gospodarkę mikroelementów, a także na trawienie. Przygotuj roztwór ze szklanki ciepłej wody i łyżki stołowej octu. Podaj go maluchowi - nie będzie zachwycony, ale odczuje ulgę. Ewentualnie możesz pomóc dziecku z octową miksturą, dodając do niej trochę miodu.

    5. Siemię lniane

    Nic tak dobrze nie działa na żołądek i jelita, jak kleik z siemienia lnianego. Polecany jest nawet osobom cierpiącym na wrzody żołądka! Zalej wrzątkiem łyżkę mielonego siemienia, zamieszaj i odstaw na kilka minut. Podaj przejedzonej osobie do wypicia.

    6. Tylko dla dorosłych - digestif

    Kieliszek mocnego alkoholu po posiłku "przepala" - tak mówi się potocznie o efektach digestifu. Wysokoprocentowe trunki w niedużych (!) ilościach poprawiają krążenie w jelitach i pobudzają pracę układu trawiennego. Wystarczy 50 g alkoholu, np. wódki z pieprzem, żołądkowej lub likieru ziołowego Jegermeister.