Data publikacji:

Jak palenie w ciąży wpływa na matkę i płód?

Gdy kobieta zachodzi w ciążę, w większości przypadków pojawia się myśl: „muszę dbać o siebie bardziej!”. Niestety, czasami zdarza się i tak, że przyszła mama nie zamierza zmienić swoich dotychczasowych nawyków – w tym również tych bardzo niezdrowych. Należy do nich palenie w ciąży, które na płód oddziałuje o wiele gorzej, niż sądzi niejedna paląca. Dlaczego warto pożegnać się z nałogiem, choćby na te 9 miesięcy? Poniżej przeczytacie, jakie są skutki palenia w ciąży.

Palenie w ciąży – to naprawdę szkodzi!

„Moja koleżanka paliła paczkę dziennie w ciągu całej ciąży. Urodziła duże, zdrowe dziecko!” – słyszałaś to już kiedyś? To straszne, a jednak o paleniu w ciąży krąży całe mnóstwo miejskich legend, które mają wpływ na bagatelizowanie tego problemu. Widok ciężarnej z papierosem w ustach nie jest wcale tak rzadki, a same palące usprawiedliwiają się tym, że rzucenie palenia nie jest takie proste. 

Czy papierosy w ciąży trzeba odstawiać stopniowo?

Być może któryś ze „znawców tematu” powiedział ci, że nagłe rzucenie palenia po informacji o ciąży może spowodować „szok” u dziecka, dlatego papierosy należy odstawiać stopniowo. Delikatnie mówiąc – to stek bzdur, który ma służyć jedynie komfortowi osoby uzależnionej od papierosów. Udowodniono, że to nie ciało, a umysł uzależnia się od nikotyny najbardziej.


Do sięgnięcia po kolejnego, skłania cię tylko i wyłącznie twój uzależniony od palenia umysł. Zapomnij więc o stopniowym odstawianiu papierosów, zamienianiu tych tradycyjnych na elektroniczne. Przestań racjonalizować swój nałóg i pomyśl o zdrowiu swojego malucha.

Skutki palenia w ciąży przychodzą z czasem

Wspomniana „legendarna” koleżanka, która paliła i urodziła zdrowe dziecko, może niemiło rozczarować się za kilka, a nawet kilkanaście lat. Efekty palenia papierosów przez matkę u dzieci mogą ujawnić się nawet po dłuższym czasie. Często nie identyfikuje się ich z dawnym nałogiem. Dziecko, którego matka paliła w ciąży, może nagle przejawiać problemy z pamięcią, koncentracją i nauką. Może być także nadpobudliwe.

Przeczytaj również w serwisie Dbam o siebie: Jak rzucić palenie i nie przytyć?

Palenie w ciąży, a łożysko

Palenie papierosów szkodzi zawsze i każdemu. Nie istnieje bezpieczna ilość papierosów, które może wypalić kobieta ciężarna. Aby to zrozumieć, należy przyjrzeć się funkcjonowaniu łożyska – organu niezbędnego do rozwoju płodu.
Palenie papierosów wywołuje problemy z dotlenieniem komórek całego twojego organizmu. Nie pozostaje bez wpływu również na łożysko – gdy te nie otrzymuje dostatecznej dawki tlenu, nie dotrze on również do twojego, nienarodzonego dziecka. Niedotlenienie płodu z kolei przekłada się na następujące komplikacje:
  • Zbyt mała masa urodzeniowa.
  • Zbyt niski wzrost dziecka.
  • Narażenie płodu na nowotwory.
  • Ryzyko komplikacji ciąży, w tym poronień, odklejenia łożyska, przedwczesnego porodu.
  • Ryzyko wystąpienia nagłej śmierci łóżeczkowej.
  • Wady wrodzone.

Palenie w ciąży jest niebezpieczne także dla matki

Kobiety w ciąży są jeszcze bardziej podatne na negatywne skutki palenia papierosów. Ich krążenie w naturalny sposób ulega pogorszeniu; palenie papierosów sprawia, że układ krwionośny pracuje jeszcze gorzej. Wzrasta ryzyko niedotlenienia i zakrzepów żylnych. Palące ciężarne częściej padają ofiarami udarów, zawałów serca oraz nowotworów. Odpowiedz sobie – czy naprawdę warto aż tak ryzykować?

Jak rzucić palenie w ciąży?

Tradycyjne terapie antynikotynowe są zabronione w ciąży, dlatego jedynym sposobem, aby pozbyć się nałogu choćby na czas tych 9 miesięcy, jest silna wola. Są jednak dobre wieści – spora część ciężarnych kobiet decyduje się na odstawienie papierosów wskutek mdłości, które pojawiają się w pierwszym trymestrze. Gdy intensywne zapachy i smaki powodują torsje, trudno o sięgnięcie po papierosa.
Jeśli nie należysz do tych kobiet, które odrzuca od papierosów, powinnaś spróbować innych metod. Wiele z nich ma na celu motywowanie ciebie i uświadamianie o korzyściach, jakie płyną z pozbycia się nałogu.
  • Ściągnij aplikację, która wizualizuje korzyści z niepalenia.
  • Sama monitoruj zmiany, jakie zauważasz w swoim organizmie. Możesz być pewna, ze w krótkim czasie po rzuceniu papierosów, poprawi się twój wygląd zewnętrzny i samopoczucie.
  • Zajmij się czymś – chodź na spacery, wybierz się na jogę dla ciężarnych, spotkaj się ze znajomymi. Rób wszystko, by zapomnieć o nałogu.
  • Palących bliskich poproś, by nie palili papierosów w twoim towarzystwie. Po pierwsze – bierne palenie szkodzi i tobie i dziecku. Po drugie – zapach papierosów może cię rozdrażnić.
  • Gdy najdzie cię chęć na zapalenie, spróbuj sięgnąć po „zastępczą” przyjemność. Odrobina gorzkiej czekolady, ulubiony owoc lub trochę orzeszków mogą pomóc zapomnieć ci o papierosie. Znajdź „zdrowy nałóg”, który zajmie miejsce palenia papierosów.

Sport w ciąży pomoże rzucić palenie

Aktywność fizyczna powoduje wyrzut hormonów szczęścia, które pomogą ci łatwiej znieść rzucenie palenia. Warto uprawiać sport w ciąży – nie dość, że pomoże utrzymać formę, to dodatkowo odciągnie myśli od nałogu. Ciężarne mogą bez obaw wybierać się na długie spacery (np. z kijami nornic wal king), uprawiać fitness (wypróbuj ćwiczenia na piłkach) lub jogę dla ciężarnych. Od czasu do czasu, warto wybrać się na basen.

Nie istnieje żaden, racjonalny powód, by usprawiedliwiać palenie w ciąży. Nałóg ten szkodzi wówczas nie tylko kobiecie, ale i nienarodzonemu dziecku. Nie ryzykuj i rzuć palenie już dziś - choćby na piękny czas ciąży. Pozytywne efekty tej zmiany odczujesz zarówno ty, jak i twoje maleństwo.

Autorka: Joanna Stanuch