Data publikacji:

Jazda na rowerze w ciąży. Czy jest bezpieczna?

Wraz z informacją o ciąży, wiele aspektów życia kobiety musi ulec zmianie. Od tej pory to, jak traktujesz swój organizm, ma podwójne znaczenie. Kontrowersyjną kwestią pozostaje uprawianie sportu przez przyszłe mamy. Co można robić, a jakich ćwiczeń należy unikać? Co z jazdą na rowerze w ciąży?

jazda na rowerze

Rower w ciąży – dobry czy zły pomysł?

Gdybyś przeszła się ulicami Amsterdamu, zauważyłabyś, że tamtejsze kobiety nie borykają się z dylematem, czy można jeździć na rowerze w ciąży. W mieście roi się od rowerzystów, w tym również przyszłych mam z wydatnymi brzuszkami. Tam jazda na rowerze jest naturalną aktywnością, z której korzysta większość społeczeństwa.

Z naukowego punktu widzenia, nie istnieją przesłanki, które mówiłyby o jednoznacznie złym wpływie jazdy na rowerze na zdrowie ciężarnej i dziecka. Mało tego, wiele osób zalicza tą aktywność do grona zajęć, które mogą przysłużyć się przyszłej mamie.

Czy można jeździć rowerem w ciąży? Zapytaj lekarza

Zanim podejmiesz decyzję o jeździe rowerem w ciąży, skonsultuj się ze swoim lekarzem prowadzącym. To właśnie jego opinia jest w tej kwestii najważniejsza. Jeśli lekarz nie wyrazi jasnego sprzeciwu, możesz podróżować swoim jednośladem. Jednak wcześniej musisz dowiedzieć się, jak robić to bezpiecznie.

Rower a ciąża. Bezpieczna aktywność przyszłej mamy

Na co zwrócić uwagę, poszukując wygodnego i bezpiecznego jednośladu dla kobiety spodziewającej się dziecka?
  • Wybierz właściwy rower
Najlepszym wyborem dla ciężarnej będzie zgrabny rower damski. Taki model zawiera ramę o niskim przeskoku, która nie będzie przeszkodą dla zaokrąglonego brzucha. Podczas zakupu zwróć uwagę na wagę roweru – im lżejszy pojazd, tym łatwiej będzie ci go przenosić.
  • Sztyce amortyzujące wstrząsy
Sztyca to element, który łączy siodełko z ramą. Przyszła mama powinna zdecydować się na rower, który posiada sztycę amortyzującą wstrząsy podczas jazdy po wybojach. Innym rozwiązaniem jest po prostu wymiana tego elementu.
  • Koszyk na drobiazgi
W każdym rowerze, również w tym dla kobiety w ciąży, sprawdzi się koszyk do przechowywania najpotrzebniejszych rzeczy. Schowasz w nim np. butelkę wody i przekąski.

Rower a ciąża – zalety dla zdrowia kobiety

Sport w ciąży, w tym także jazda na rowerze, jest bardzo korzystny dla zdrowia i samopoczucia przyszłej mamy. Zalety wynikające z rowerowych przejażdżek można wymieniać długo. Do tych najistotniejszych można zaliczyć usprawnienie krążenia krwi, a tym samym – niwelowanie obrzęków.

Kobieta ciężarna, jeżdżąc na rowerze, wzmacnia również mięśnie pleców, głównie w okolicy lędźwiowej. Sprawia to, że przyszła mama ma znacznie mniej problemów z bólami kręgosłupa.

Aktywność mamy nie pozostaje bez wpływu na dziecko. Badania naukowe wskazują, że dzieci urodzone przez kobiety uprawiające sport osiągają lepsze wyniki w skali Apgar niż te, których matki stroniły od ruchu.

Kiedy nie wolno ci jeździć na rowerze?

Wiesz już, że o możliwości uprawiania kolarstwa w ciąży należy porozmawiać z położnikiem. Pamiętaj jednak, że jeśli twoja ciąża jest zagrożona, lekarz z całą pewnością nie wyrazi na to zgody. Intensywnych przejażdżek w ciąży nie powinny odbywać także panie, które przed stanem błogosławionym nie uprawiały sportu. Wówczas wybierz inną formę aktywności, np. spacery.

A może rower stacjonarny?

Bezpieczniejszą alternatywą dla zwykłego roweru okaże się model stacjonarny. Podczas treningów na nim nie zachodzi ryzyko wywrotki czy wstrząsów. Pedałowanie możesz przerwać w dogodnej chwili. Tymczasem zalety zdrowotne płynące z jazdy na rowerku stacjonarnym są takie same, jak w przypadku zwykłego jednośladu.
Autorka: Joanna Stanuch