Data publikacji:

Rozwój niemowlęcia od 6 do 12 miesiąca życia

Myśleliście, że pojawienie się niemowlaka w domu to rewolucja? E tam! Prawdziwa jazda bez trzymanki zaczyna się, gdy maluch próbuje się przemieszczać i manifestować swoje zdanie, co dzieje się najczęściej w 7. miesiącu życia. Co potrafi półroczne dziecko i czego uczy się w kolejnych miesiącach? Zobaczcie! 

Gosia, Julka i Magda leżały w jednej sali w szpitalu. Bardzo się ze sobą zaprzyjaźniły i od porodu spotykają się co tydzień obserwując, jak rosną ich pociechy: Franek, Rosalia i Oskar. Między dziećmi jest maksymalnie doba różnicy, mają w tej chwili 9 miesięcy.
Rozalka już pięknie stoi, a nawet tańczy, raczkuje od piątego miesiąca, obecnie sama siada i umie zejść z kanapy zsuwając się tyłem, ale za to mało mówi. No i  ma tylko jednego zęba. Mimo to potrafi sama wszystko zjeść, bo jej mama stosuje BLW
Franek ma już 6 zębów (a idą kolejne!), sam siada, czołga się, raczkuje tylko czasami, ale jest towarzyski – dużo gada. Nie potrafi jeszcze stać, tylko podpiera się na kolanach i próbuje wejść na kanapę.
Oskarek bardzo szybko siedział stabilnie, ale sam zaczął siadać dopiero niedawno. Dużo mówi, ale jeszcze się nie przemieszcza. Ma 4 zęby.
Po co podaję ich przykład? Po to, by pokazać, że każde dziecko rozwija się własnym tempem. To, w którym momencie zaczyna siadać, wstawać, chodzić, mówić zależy od wielu czynników, niekoniecznie od tego, jak wiele z nim trenowaliśmy. Dlatego, przedstawiając schematy rozwoju dziecka od VI do XII miesiąca (wg książki "Pierwszy rok życia dziecka" Heidi Murkoff i Sharon Mazel), podkreślam: to ramy, w które maluchy mogą, a nie muszą się wpasować. Wiadomo – jeżeli cokolwiek budzi wątpliwości, warto skonsultować się z lekarzem, ale porównywanie się z innymi dziećmi nie ma większego sensu.

Wraz z ukończeniem przez dziecko pół roku pieluszkowa sielanka zaczyna się przekształcać w domowy armagedon pełen resztek jedzenia nie tylko na ciuchach malucha i twoich, ale też na ścianach i w wielu innych miejscach oraz pełen klockowo – zabawkowych min przeciwpiechotnych bardzo bolesnych dla twojej stopy. Po ukończeniu pół roczku malec staje się coraz bardziej niezależny, co będzie udowadniał w wielu sytuacjach. Zaczyna się interesować wszystkim, co dookoła niego i chce wszystko sam sprawdzić, wszystkiego dotknąć, w czym bardzo pomaga mu umiejętność samodzielnego przemieszczania się. 

To najwyższa pora na zabezpieczenie domu: zainstalowanie narożników czy zatyczek do gniazdek. Półroczny malec (jak czytamy w "Zrozum swojego niemowlaka" Sophie Boswell i Sarah Gustavus Jones) "...ma własne plany i pomysły i (...) potrafi bardzo skutecznie protestować kiedy coś mu się nie podoba." Czyli dla rodziców zaczynają się kłopoty...Tyle słowem wstępu, teraz czas na konkrety:

Co robi 6 miesięczne dziecko? Po ukończonym szóstym miesiącu:

  • niektóre dzieci same siadają bez oparcia, zabezpieczając się rączkam
  • podciągane do siedzenia, mogą utrzymać głowę w jednej linii z ciałem
  • potrafią utrzymać się na nogach podtrzymywane w pozycji pionowej
  • stają się ciekawskie, wszystkiego chcą dotknąć, złapać, wsadzić do buzi
  • potrafią wydawać dźwięki typu "gugu"

Co robi 7 miesięczne dziecko:

  • siedzi bez podparcia
  • być może próbuje raczkować
  • utrzymuje się na nogach utrzymywane w pozycji pionowej
  • może protestować przy próbach odbierania zabawki
  • może przesuwać się w kierunku zabawki, żeby ja wziąć do ręki
  • może być nieufne wobec obcych

Co robi 8 miesięczne dziecko:

  • pewnie siedzi i utrzymuje równowagę
  • coraz sprawniej raczkuje
  • wstaje, podtrzymując się mebli
  • podtrzymywane pod paszkami pewnie trzyma się na nogach
  • potrafi śledzić wzrokiem spadający przedmiot
  • umie przełożyć mały przedmiot z jednej rączki do drugiej
  • prawdopodobnie będzie protestować przy próbach odbierania zabawki
  • być może potrafi usiąść z pozycji leżącej na brzuszku

Co robi 9 miesięczne dziecko:

  • raczkuje albo pełza
  • podciąga się do stania z pozycji siedzącej
  • podąża wzrokiem za spadającym przedmiotem
  • przesuwa się w kierunku zabawki, żeby ją chwycić
  • prawdopodobnie dużo gaworzy

Co robi 10 miesięczne dziecko:

  • umie wstać, przytrzymując się kogoś lub czegoś albo nawet chodzić, przytrzymując się mebli
  • potrafi podciągać się z siedzenia do stania
  • protestuje przy próbie odebrania zabawki
  • mówi "mama" i "tata" bez zrozumienia
  • potrafi bawić się w "akuku"
  • malec może podnieść przedmiot przy pomocy któregoś z palców i kciuka
  • umie robić "papa"
  • może już rozumieć słowo "nie"

Co robi 11 miesięczne dziecko:

  • prawdopodobnie umie chodzić, przytrzymując się mebli
  • możliwe, że umie pokazać to, czego potrzebuje
  • jest rozmowne, wypowiada pojedyncze sylaby
  • potrafi podnieść mały przedmiot za pomocą kciuka i palca wskazującego
  • raczej rozumie słowo "nie" (co nie znaczy, że będzie słuchać;)
  • możliwe, że umie bawić się w “kosi kosi” i robić “papa”

Co robi roczne dziecko? Po ukończonym 12 miesiącu życia maluch:

  • być może opanował już chodzenie
  • umie wskazać gestem to, czego potrzebuje
  • raczej umie robić “papa” i bawić się w “kosikosi”
  • potrafi sam napić się z kubka
  • być może umie przez chwilę stać sam
  • możliwe, że mówi "tata" i "mama" ze zrozumieniem

W drugim półroczu życia dziecka chyba jeszcze łatwiej niż w pierwszym można popaść w tzw. wyścig sprawności, bo zmiany są zdecydowane, a nowe umiejętności bardziej widoczne (trudniej przeoczyć, że malec sam chodzi niż to, że podnosi główkę, leżąc). Wiadomo, dumny rodzic chętnie się chwali, ale może zamiast skupiać się na porównywaniu dzieci lepiej poświęcić ten czas na wspólną zabawę z maluszkiem? Animując dziecko, dbamy o jego rozwój, nie tylko fizyczny i intelektualny, ale także społeczny i emocjonalny.
Autorka: Justyna Mazur