Wstydliwy problem: Nietrzymanie moczu po porodzie

0

Po porodzie myślisz, że wszystko co najtrudniejsze dla Twojego ciała należy już do przeszłości. A tymczasem może się okazać, że po ciąży będziesz musiała się zmierzyć z jej różnymi i mało przyjemnymi pozostałościami. Na przykład z nietrzymaniem moczu po porodzie. TEKST: Katarzyna Berg

Najgorsze jest to, że nie jesteś w stanie nad tym zapanować, ani tego w żaden sposób powstrzymać. Może się to zdarzyć, gdy wstajesz z krzesła, bierzesz dziecko na ręce, bawisz się z nim, lub jesteś w zgoła innej sytuacji, np. na oficjalnym przyjęciu w pracy lub…w czasie intymnej sytuacji z partnerem. Nietrzymanie moczu po ciąży to bardzo wstydliwa dla kobiet sytuacja. I – niestety – nierzadka.

memy

Nietrzymanie moczu po porodzie. Dlaczego ja?

Zwykle pojawia się po ciąży i porodzie. Im oba te stany trudniejsze i bardziej skomplikowane, tym szansa na to, że ten problem się pojawi, wzrasta. Ale co to znaczy: bardziej skomplikowana ciąża lub poród?

Mówi się o nich gdy:

  • przed ciążą masz sporą nadwagę ( BMI powyżej 25. Jeśli dotąd nie obliczałaś tego wskaźnika, możesz to zrobić w wielu miejscach w sieci. Wystarczy, że w piszesz w wyszukiwarkę: jak obliczyć BMI)
  • mocno przytyjesz w ciąży, powyżej 20 kg
  • nie uprawiałaś sportu przed ciążą i nie ćwiczyłaś w jej trakcie
  • urodzisz duże dziecko, którego waga przekroczy 3,5 kg
  • poród będzie długi i skomplikowany
  • cierpisz na zaparcia
  • twoja dieta jest uboga w warzywa i błonnik

Te czynniki mają wpływ na to, że mięśnie, które są odpowiedzialne za dno miednicy rozluźniają się i słabiej wspierają układ płciowy i moczowy. To sprawia, że zwieracze, które zamykają i otwierają pęcherz moczowy, pracują trochę poza Twoją kontrolą. To dlatego możesz popuścić mocz nie tylko w sytuacji wysiłkowej, gdy podnosisz dziecko, dźwigasz zakupy, kaszlesz lub kichasz, ale także w sytuacji odprężenia, czyli np. wtedy, gdy uprawiasz seks.

Seni, mini wkładki urologiczne, 15,99 zł

Nietrzymanie moczu po porodzie. Co mogę zrobić?

Oczywiście, gdy problem nietrzymania moczu po ciąży staje się dotkliwy, należy zadbać o to, by mieć zawsze przy sobie odpowiednie, urologiczne wkładki. Są inne od tych menstruacyjnych, wykonane z innych materiałów, co sprawia, że m.in. zatrzymują nieprzyjemny zapach i hamują rozwój chorobotwórczych bakterii.

Warto również pamiętać o tym, że kobiety, których ta dolegliwość dotyka, muszą w sposób szczególny dbać o higienę – zmieniać częściej bieliznę i częściej myć okolice intymne. Nietrzymanie moczu naraża je na stany zapalne sromu, czy też cewki moczowej.

Do niedawna jedynym zabiegiem, który rozwiązywał definitywnie problem nietrzymania moczu po ciąży była chirurgiczna interwencja. Pacjentka musiała poddać się operacji w częściowym znieczuleniu. Najogólniej mówiąc zabieg przywracał wcześniejsze napięcie mięśni. Dziś można to zrobić znacznie szybciej i bezboleśnie, a co najważniejsze, skutecznie. Zabiegi wykonują ginekolodzy estetyczni w gabinetach medycyny estetycznej. Używają w tym celu specjalnego lasera, który obkurcza mięśnie pochwy, powięzi, stymulując je do lepszej pracy. Zabieg jest bezbolesny i trwa kilka minut. Nie jest jednak tani – kosztuje około 2 000 zł, a – jak podkreślają lekarze – warto go powtórzyć dla wzmocnienia efektu.

Elektrostymulator Tens wzmacniający mięśnie Kegla, od 239 zł

W gabinetach pojawiły się również fotele, których zadaniem jest stymulacja mięśni Kegla, czyli mięśni podtrzymujących dno miednicy. Zabieg trwa około 10 minut, w czasie których pacjentka siedzi wygodnie, a skoncentrowany strumień fali elektromagnetycznej, w bezpieczny sposób stymuluje mięśnie do pracy. Zabieg kosztuje od 200-500 zł.

Ćwiczenie mięśni Kegla, sport i dieta

Najważniejsze jednak jest to, co Ty sama możesz zrobić dla siebie. Najważniejsze, bo najskuteczniejsze. Przede wszystkim regularnie ćwicz mięśnie Kegla, napinając je kilkakrotnie w różnych sytuacjach: w czasie gdy pracujesz, jedziesz samochodem lub tramwajem, przygotowujesz na stojąco coś w kuchni. Im częściej, tym lepiej. W ten sposób dłużej zachowują swoją elastyczność i właściwe funkcje. Pamiętaj też o sporcie i diecie. Jeśli będziesz regularnie ćwiczyć (joga sprawdza się się tu fantastycznie!), ograniczysz niezdrowe tłuszcze i węglowodany na rzecz świeżych warzyw i pełnowartościowego pieczywa, mięsa (najlepiej duszonego lub gotowanego na parze), będziesz się starała utrzymywać właściwą wagę, masz szanse poradzić sobie z problemem sama, bez zabiegów i wydawania pieniędzy!

Udostępnij

Zostaw komentarz

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.