Data modyfikacji:

Jakie wybrać zabawki dla dziecka z zespołem Downa?

Wybierając zabawki dla dziecka z zespołem Downa, nie trzeba kierować się specjalnymi kryteriami. Dzieci z zespołem Downa nie różnią się w preferencjach zabawy od dziecka zdrowego. Można sugerować się tym, co najlepiej wpłynie na rozwój dziecka z zespołem Downa, ale ważne jest przede wszystkim uwzględnienie wieku dziecka. Dobra zabawka powinna oddziaływać wielozmysłowo, wspierać różne funkcje i być przy tym bezpieczna oraz atrakcyjna. Tylko taka będzie najlepiej wspomagać rozwój.
zabawki dla dziecka z zespołem downa

Zabawki dla dziecka z zespołem Downa

Zespół Downa jest grupą wad wrodzonych, wynikającą z mutacji genetycznej – trisomii 21 chromosomu. Objawia się między innymi zmianami w wyglądzie zewnętrznym (płaski profil twarzy, skośne oczy nisko osadzone, krótki, mały nos, krótka szyja, wystający język) oraz możliwymi dodatkowymi schorzeniami i wadami (krótkowzroczność, wady serca itd.). Jeśli dziecko ma zespół Downa, bardzo ważna jest jak najwcześniejsza stymulacja jego rozwoju. Zdolności poznawcze tego dziecka są bowiem zmniejszone, a jego sprawność intelektualna kształtuje się zwykle na poziomie niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim bądź umiarkowanym. Dziecko z zespołem Downa potrzebuje więc intensywnego wspomagania rozwoju. W tej sferze zastosowanie zabawek i pomocy dydaktycznych staje się nieocenione. Mimo że dziecku z pewnością spodoba się to, co jest atrakcyjne dla jego rówieśników, warto postawić na zabawki, które mają właściwości edukacyjne i posłużą na dłużej. Pluszaki niekoniecznie spełnią takie funkcje. Owszem, wywołają uśmiech na twarzy dziecka, jednak będą atrakcyjne raczej na krótko. Oczywiście, maskotki też są potrzebne, jednak nie w za dużej ilości. Wybierając zabawkę dla dziecka z zespołem Downa, dobrze jest kierować się jego wiekiem, najlepiej stawiając na produkty znanych marek, dających gwarancję bezpieczeństwa w postaci atestów i certyfikatów.

Co lubią dzieci z zespołem Downa?

Warto jeszcze raz podkreślić, że upodobania dzieci z zespołem Downa nie różnią się szczególnie od preferencji ich rówieśników. Kilka kategorii produktów dobrze jest wziąć pod uwagę, decydując się na wybór zabawki.
  • Zabawka muzyczna – świetna zabawka, którą polubi każdy maluch. Stymuluje słuch, wzrok, dotyk. Zabawka muzyczna w postaci bębenka, cymbałek czy kastanietów wprowadza dziecko w świat nowych dźwięków, oswaja z nimi i kształtuje wrażliwość muzyczną. Dziecko ma też niesamowitą radość dzięki możliwości samodzielnego korzystania z zabawki i wydobywania dźwięków. Tym samym kształtuje w dzieciach poczucie sprawstwa. Co więcej, ćwiczenia słuchowe w postaci rytmicznego stukania czy klaskania wpływają pośrednio na rozwój mowy.
  • Książeczki sensoryczne – świetny produkt nawet dla bardzo małego dziecka. Wykonane z innych materiałów niż papier dostarczają wielu wrażeń, przede wszystkich dotykowych (jak sama nazwa „sensoryczne” wskazuje – na doznawanie zmysłami). Różne faktury, szeleszczące i bardziej wystające czy wysuwane elementy sprawiają, że książeczka może stać się nawet przytulanką.
  • Klocki sensoryczne – dzięki właściwościom i wielofunkcyjnym zastosowaniom nie są zwykłymi klockami. Atrakcyjne, o niejednorodnej fakturze i urozmaiconej budowie właściwie pobudzają zmysł dotyku, a nawet zmysł smaku.
  • Klocki do nawlekania – ćwiczą motorykę małą, koordynację wzrokowo-ruchową oraz koncentrację uwagi. Rozwijają manualnie, pobudzają kreatywność, uczą rozpoznawania kształtów, kolorów, cyfr i liter.
  • Kolejka z torami dostarcza dziecku niezapomnianych przeżyć, angażując nie tylko dziecko, ale też rodzica, a nawet całą rodzinę.
  • Przybijanka korkowa – wspiera rozwój kreatywności oraz umiejętności manualnych i logicznych. Można korzystać z gotowych propozycji ułożenia wzorów lub wymyślić je samodzielnie.
  • Memory – gra świetnie ćwiczy pamięć, a w zależności od wielkości obrazków czy stopnie trudności można dopasować ją do wieku i umiejętności dziecka.
  • Tunel – czworakowanie przez tunel jest genialnym ćwiczeniem rozwijającym sprawność motoryczną.
  • Bez względu na wybór zabawki najważniejsza jest wspólna zabawa z dzieckiem. Nawet najdroższy przedmiot nie wzbudzi aż takiego zachwytu, jeśli dziecko będzie wciąż zajmować się nim samodzielnie. I na odwrót. Nawet zwykły patyk będzie wyjątkowy, jeśli w zabawę zaangażuje się rodzic czy bliska osoba.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Anna Chmielewska