Będąc rodzicem, nie musisz rezygnować ze sportu – a na pewno nie z wycieczek rowerowych. Aby wciąż korzystać z dobrodziejstw dwóch kółek, a jednocześnie zarazić tą zdrową pasją pociechę, musisz tylko kupić fotelik rowerowy dla dziecka. Podpowiadamy, jak go wybrać.
Wielu rodziców zastanawia się, w jaki sposób przewozić dziecko na rowerze, aby wycieczka odbywała się zgodnie z prawem. Czy można – starym zwyczajem, posadzić malucha na bagażniku i nakazać mu trzymanie się rodzica lub krzesełka? Otóż nie, takie przewożenie dziecka jest zabronione i można za nie otrzymać mandat. Przepisy polskiego prawa mówią jasno, że dziecko do lat 7. może być przewożone tylko w przeznaczonym do tego rowerze albo w specjalnej przyczepce.
Jednocześnie należy zauważyć, że w zapisie nie określono, czym ma się charakteryzować fotelik rowerowy dla dziecka – np. czy ma być on montowany na przedzie roweru czy z tyłu? Wybór należy już tylko do rodziców/opiekunów i… wcale nie jest prosty. Dlatego właśnie poniżej poruszamy kwestie, które najczęściej budzą wątpliwości.
Sprawdź również, jaki fotelik samochodowy kupić.
6 miesięcy? A może dopiero rok? Niestety odpowiedź na pytanie, od kiedy można już włożyć dziecko do fotelika rowerowego, nie jest prosta. Zdaniem niektórych specjalistów „ten” moment nadchodzi, gdy dziecko nabywa umiejętność samodzielnego siadania (nie siedzenia, ale właśnie siadania) – kręgosłup niemowlęcia jest wówczas już tak mocny, że lekkie wibracje i wstrząsy nie będą dla niego zagrożeniem.
Jednocześnie wielu pediatrów radzi, by z decyzją o kupieniu fotelika rowerowego dla dziecka wstrzymać się do momentu, w którym maluch ukończy 1,5 roku. Wybór należy już do samych rodziców.
Akcesoria te dzielą się na dwa rodzaje:
To fotelik, który montuje się na ramie, tj. tuż za kierownicą. Nie jest szczególnie popularny. Po części wynika to z faktu, że można w nim przewozić tylko najmniejsze dzieci – te, które ważą do 15 kilogramów.
Czyli model montowany na bagażniku roweru albo do rury podsiodłowej. Pierwsze są banalnie łatwe w montażu, ale niestety nie amortyzują wstrząsów. Drugie chronią już dziecko przez wibracjami i podskokami na nierównej powierzchni, ale wymagają zastosowania specjalnego adaptera.
W związku z powyższym naturalnie pojawia się pytanie, który fotelik jest lepszy. I tutaj nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć – wszystko zależy od tego, jakie cechy tego gadżetu są dla ciebie najważniejsze.
Fotelik rowerowy na kierownicę sprawdzi się w przypadku rodziców, którym bardzo zależy na tym, aby mieć nad dzieckiem stałą kontrolę. Dodatkowo należy mieć na uwadze, że w czasie ewentualnego upadku dziecko jest dodatkowo chronione przez ramiona rodzica.
Niemniej fotelik ten ma też pewne wady – dziecko mocno odczuwa podmuchy wiatru, a rodzic w ograniczonym stopniu manewruje kierownicą. Dodatkowo jadąc z dzieckiem umieszczonym za kierownicą, rodzic przyjmuje nieco zmienioną pozycję – na dłuższą metę może to być męczące.
Minusem fotelika rowerowego tylnego jest przede wszystkim brak kontroli nad dzieckiem – rodzic nie wie, co maluch w danej chwili robi i czy np. nie zasnął. Konieczne jest również bardzo ostrożne zsiadanie z roweru, ponieważ łatwo o przechylenie się tak obciążonego pojazdu.
Z drugiej strony fotelik montowany na bagażniku ma wiele zalet: może być odchylany, więc umożliwia dziecku odbycie komfortowej drzemki. Można w nim przewozić duże dzieci, nawet do 35 kg – jest zatem bardziej ekonomiczny.
Podsumowując – przed podjęciem decyzji, musisz zastanowić się nad tym, na czym ci najbardziej zależy. Jeśli fotelik rowerowy dla dziecka ma służyć bardzo długo, to wybierz ten montowany z tyłu pojazdu. Jeśli najważniejsza jest dla ciebie kontrola nad maluszkiem, zdecyduj się na model przedni.
Wybierając fotelik rowerowy – dla niemowlaka lub dla starszego dziecka, zwróć uwagę na kilka bardzo ważnych, dodatkowych parametrów.
Każdy fotelik musi mieć pasy bezpieczeństwa. Najlepsze są te pięciopunktowe, ostatecznie jednak można wybrać model z trzypunktowymi pasami. Oczywiście paski powinny być regulowane. Ponadto przydatnym gadżetem jest klamra uniemożliwiająca odpięcie pasów przez dziecko.
Dobry fotelik rowerowy dla dziecka będzie miał specjalne podpórki pod stopy oraz paski. Uniemożliwią one smykowi wykonywanie niekontrolowanych ruchów i zapewnią mu większe bezpieczeństwo w trakcie ewentualnego upadku.
Fotelik powinien mieć taki kształt, aby umożliwić maluchowi wygodną jazdę w kasku. Dziecko podróżujące rowerem – nawet z rodzicem, koniecznie musi mieć na głowie takie zabezpieczenie.
Kupując fotelik, upewnij się, że jest certyfikowany, tj. że spełnia normy EN 14344 lub TUV/GS.
Może zdarzyć się, że rodzic będzie wracał z dzieckiem do domu, gdy na dworze będzie panował już mrok. Na wypadek takich sytuacji, warto wybrać taki model, który ma swoje oświetlenie (najlepiej pracujące w różnych trybach, np. światło stałe i światło migające). Nie powinien być to jednak czynnik decydujący, ponieważ taką lampkę można dokupić.
Ostatnią rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę przed zakupem, jest tapicerka fotelika rowerowego. Najbardziej wygodne w użytkowaniu są oczywiście tapicerki, które w łatwy sposób można zdjąć, a następnie wyprać w pralce. Dobrze byłoby również, gdyby siedzisko miało mocną gąbkę – znacząco poprawi to komfort malca w trakcie długich wycieczek.
Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych osobowych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Serwisie dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Ceneo.pl sp. z o.o., a w niektórych przypadkach (np. identyfikator internetowy, dane przeglądania) nasi partnerzy (130 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB” (126 partnerów).
Twoja zgoda jest dobrowolna i obejmuje przetwarzanie danych osobowych w celach: prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, ułatwienia korzystania z naszych stron.
Zgoda obejmuje także wyszczególnione cele (wg standardu i klasyfikacji IAB Europe) dla Zaufanych Partnerów IAB: 1) Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich; 2) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam; 3) Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam; 4). Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam; 5) Tworzenie profili w celu personalizacji treści; 6) Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści; 7) Pomiar efektywności reklam; 8) Pomiar efektywności treści; 9) Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł; 10) Rozwój i ulepszanie usług; 11) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści, Cele specjalne: 12) Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów, 13) Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści, 14) Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich, Funkcje: 15) Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł, 16) Łączenie różnych urządzeń, 17) Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie, Funkcje specjalne: 18) Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji. Szczegółowo opisane są one w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: Dostosuj zgody.
W każdej chwili możesz ją cofnąć zmieniając jej ustawienia (opcje dostosowania zgody przy jej wyrażeniu dostępne są także z poziomu polityki cookies). Cofnięcie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Więcej informacji - o wykorzystywaniu przez nas plików cookies, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach z przetwarzania Twoich danych osobowych - w naszej polityce.
Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, w tym w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących. Więcej informacji w naszej polityce.
Możesz w dowolnym momencie przejść do szczegółów i listy naszych partnerów (przycisk „>” przy każdej kategorii), jak i zaakceptować wszystkie lub wybrane kategorie (przesunięcie suwakiem).
Wybory, których dokonujesz w odniesieniu do celów i podmiotów (partnerów) wymienionych w tej informacji, są zapisywane w pliku cookie o nazwie „consentcookie” na maksymalny czas do 400 dni.
Wyrażam zgodę na:
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich także, aby poprawić działanie Ceneo. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie, zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Możemy je wykorzystywać także do przeprowadzania ankiet.
Pliki cookies instalowane zgodnie z ustawieniem Twojej przeglądarki, niezbędne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania serwisu i naszych usług – bez nich strona internetowa lub usługi, które oferujemy mogą nie działać prawidłowo. Nie możesz z nich zrezygnować z poziomu tej strony.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
Np.:
Reklamy prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danej reklamy).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania profilu odnoszącego się do Ciebie (który to profil może na przykład obejmować Twoje zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do pokazywania reklam, które wydają się bardziej odpowiednie, biorąc pod uwagę Twoje możliwe zainteresowania.
Np.:
Reklamy, ktore są Ci prezentowane w tym serwisie mogą być oparta na Twoich profilach reklamowych, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach (np. przesyłane formularze, przeglądane treści), możliwe zainteresowania i cechy osobiste.
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści niezwiązane z reklamami) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w usłudze, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania Twojego profilu (który to profil może obejmować możliwe zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje ewentualne zainteresowania, na przykład poprzez dostosowanie kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze łatwiej było Ci znaleźć treści odpowiadające Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Treści prezentowane w serwisie mogą być oparte na Twoich profilach spersonalizowanej treści, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w tym lub innym serwisie (bierze się pod uwagę przesyłane formularze, przeglądane treści itd.), możliwe zainteresowania i aspekty osobiste. Informacje te mogą zostać wykorzystane na przykład do dostosowania kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze bardziej ułatwić Ci przeglądanie właściwych (niereklamowych) treści odpowiadających Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Informacje dotyczące tego, które reklamy są Ci pokazywane, jak również tego, jak na nie reagujesz, mogą pomóc określić, na ile dobrze zadziałała dana reklama na Ciebie lub inne osoby i czy cele reklamy zostały osiągnięte. Na przykład czy w ogóle widziałeś reklamę, czy ją na nią kliknąłeś, czy skłoniła to Ciebie do zakupu produktu lub odwiedzenia witryny internetowej itp. Jest to bardzo pomocne w zrozumieniu znaczenia kampanii reklamowych.
Np.:
Informacje dotyczące prezentowanych Ci treści oraz Twoje reakcje na nie mogą zostać wykorzystane do określenia, czy (niereklamowe) treści dotarły – na przykład – do zamierzonych odbiorców i czy odpowiadały Twoim zainteresowaniom. Pozwalają się dowiedzieć, czy przeczytałeś artykuł, obejrzałeś film, słuchałeś podcastu lub sprawdziłeś opis produktu, ile czasu spędziłeś, korzystając z serwisu, jakie witryny internetowe odwiedziłeś itp. Pomaga to poznać znaczenie (niereklamowych) pokazywanych Tobie treści.
Np.:
Można generować raporty na podstawie kombinacji zestawów danych (takich jak profile użytkowników, statystyki, badania rynku, dane analityczne) dotyczących reakcji użytkowników na treści reklamowe lub niereklamowe. Chodzi o identyfikację wspólnych cech (na przykład określenie, którzy odbiorcy docelowi są bardziej otwarci na kampanię reklamową lub treści danego typu).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie, np. odnoszące się do Twoich reakcji na reklamy lub treści, mogą być bardzo pomocne w ulepszaniu produktów i usług oraz tworzeniu nowych produktów i usług w oparciu o Twoje interakcje, typ odbiorców itp. Ten konkretny cel nie obejmuje tworzenia ani ulepszania profili czy identyfikatorów użytkowników.
Np.:
Treści prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danego filmu lub artykułu).
Np.:
Twoje dane mogą być wykorzystywane do monitorowania i zapobiegania oszustwom (np. w odniesieniu do reklam i ich klikania przez boty) oraz zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego działania systemów i procesów. Dane te mogą być również wykorzystywane do korygowania wszelkich problemów, jakie mogą wystąpić u Ciebie, wydawcy lub reklamodawcy w związku z dostarczaniem treści i reklam oraz w związku z Twoją interakcją z treścią i reklamami.
Np.:
Niektóre informacje (np. adres IP lub funkcje urządzenia) są wykorzystywane w celu zapewnienia technicznej zgodności treści lub reklam lub w celu ułatwienia przesyłania treści lub reklam do Twojego urządzenia.
Np.:
Decyzje podejmowane przez użytkownika dotyczące celów i podmiotów wymienionych w niniejszym powiadomieniu są zapisane i udostępniane tym podmiotom w formie sygnałów cyfrowych (np. ciągu znaków). Jest to konieczne dla zapewnienia aby te podmioty i usługi respektowały podjęte przez użytkownika decyzje.
Np.:
Informacje dotyczące aktywności użytkownika w usłudze mogą być łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkownika, pochodzącymi z różnych źródeł takich jak aktywność w innej usłudze online, korzystanie z karty lojalnościowej w sklepie lub odpowiedzi na pytania w ankiecie – w celach wyjaśnionych w niniejszym powiadomieniu.
W związku z celami opisanymi w niniejszym powiadomieniu można przypuszczać, że urządzenie użytkownika jest powiązane z innymi urządzeniami, które należą do użytkownika lub znajdują się w jego gospodarstwie domowym (na przykład gdy użytkownik loguje się do tej samej usługi zarówno na telefonie, jak i komputerze, ewentualnie korzysta z tego samego połączenia internetowego na obu urządzeniach).
Urządzenie użytkownika może odróżniać się od innych urządzeń na podstawie informacji, które automatycznie wysyła, uzyskując dostęp do internetu (na przykład na podstawie adresu IP połączenia internetowego lub rodzaju wykorzystywanej przeglądarki) – w celach określonych w niniejszym powiadomieniu.
Za zgodą użytkownika do realizacji celów określonych w niniejszym powiadomieniu można wykorzystywać dokładną lokalizację użytkownika (mowa tu o promieniu nieprzekraczającym 500 metrów).
Za zgodą użytkownika może zostać wysłane żądanie o podanie określonych cech urządzenia użytkownika, które pozwolą na odróżnienie go od innych urządzeń (np. zainstalowane wtyczki i czcionki, rozdzielczość ekranu) – w związku z realizacją celów, o których mowa w niniejszym powiadomieniu.
Pliki cookies oraz informacje przetwarzane za ich pomocą pozwalają zapewnić użyteczny, bezpieczny serwis, wspierają jego poprawne działanie i ulepszanie, umożliwiają pomiary ruchu i analizy statystyk (także dla marketingu i skuteczności reklamy internetowej). Dzięki nim serwis i jego zawartość dostosowujemy do Twoich potrzeb, prezentując Ci treści i reklamy, które lepiej odpowiadają na Twoje oczekiwania.