Trudno o kogoś, kto jeszcze o nich nie słyszał. Kubeczki menstruacyjne od kilku lat zdobywają nowe zwolenniczki, stanowiąc tańszą i bardziej ekologiczną alternatywę dla tamponów oraz podpasek. Ten sposób ochrony podczas okresu ma jednak tyle samo przeciwniczek, co zwolenniczek. Postanowiliśmy sprawdzić, co kryje się za jego popularnością i jak oceniają go najważniejsze recenzentki, czyli kobiety.
Kubek menstruacyjny kształtem przypomina kieliszek lub dzwon. Został on zaprojektowany tak, aby w sposób anatomiczny dopasowywać się do kobiecego ciała. Kubeczki menstruacyjne produkowane są z miękkiego i bezpiecznego silikonu lub tworzywa medycznego TPE.
Jak łatwo się domyślić, w odróżnieniu od podpasek i tamponów, kubeczek menstruacyjny jest produktem wielokrotnego użytku. Producenci kubeczków deklarują, że mogą służyć one kilka, a nawet kilkanaście lat. Wiele zależy od ich odpowiedniego stosowania.
Kubeczek menstruacyjny zakłada się podobnie jak tampon - zasadnicza różnica jest taka, że tampon wchłania krew menstruacyjną, a kubeczek ją tylko gromadzi, jest więc wielokrotnego użytku.
Przed włożeniem kubeczka do pochwy, składa się go. W środku wraca on do rozłożonego kształtu i przylega szczelnie (a przynajmniej powinien!) do ścianek pochwy, co minimalizuje ryzyko wypływu krwi na zewnątrz.
Kubeczki można stosować w dzień i w nocy. Producenci piszą, że można ich nie opróżniać nawet przez 12 godzin. Do takich obietnic warto podchodzić z rezerwą; wiele zależy rzecz jasna od obfitości miesiączki.
Jak wyjąć kubeczek? To jeszcze prostsze niż jego aplikacja. Wystarczy lekko pociągnąć za wypustkę znajdującą się u jego dołu, a następnie delikatnie wyciągnąć. Zgromadzoną krew należy wylać do toalety. Po każdym ściągnięciu kubeczka należy go przemyć pod bieżącą wodą (jeśli to możliwe – z dodatkiem płynu do higieny intymnej), a po zakończeniu okresu - wygotować we wrzątku.
Według zapewnień producentów, kubeczki można stosować nawet kilkanaście lat, ponieważ są wykonane z bardzo trwałych materiałów. Kubeczek po zakończeniu każdej miesiączki należy wyparzyć we wrzątku, wysuszyć i przechowywać w suchym, zamkniętym miejscu.
Aby kubeczek menstruacyjny był wygodny i skuteczny, należy dopasować go do wielu indywidualnych cech. Należą do nich:
Istnieją różne rozmiary kubeczków - podobnie, jak są różne rozmiary tamponów. Kubeczki menstruacyjne najczęściej dostępne są w rozmiarach oznaczonych symbolami S, M, L oraz XL. Czasami są to litery (A, B, C). Każdy z rozmiarów dedykowany jest kobietom o odmiennych cechach, dlatego przed zamówieniem własnego modelu należy dokładnie zapoznać się ze specyfikacją rozmiarówki. Przed zakupem pierwszego kubeczka warto o tym porozmawiać z ginekologiem. Pomocne w wyborze są też specjalistyczne strony, które krok po kroku pomagają w doborze.
Skąd będziesz wiedziała, że twój kubeczek jest idealnie dobrany? Po pierwsze, prawidłowo dobrany kubeczek nie powinien powodować u kobiety dyskomfortu. Po drugie, kubeczek musi ściśle przylegać do ścian pochwy, aby zapobiegać wyciekaniu krwi menstruacyjnej.
Mitem jest to, że kubeczki menstruacyjne nie mogą być stosowane przez dziewice. Producenci gwarantują, że kubeczek we właściwym rozmiarze nie spowoduje uszkodzenia błony dziewiczej.
Jeśli zastanawiasz się nad wyborem kubka menstruacyjnego, zwróć uwagę na kubeczek menstruacyjny Mooncup - to jeden z popularniejszych produktów w tej kategorii. Prezentuje się bardzo klasycznie, a rozmiary poszczególnych modeli są określone literami A oraz B.
Opinia: Rewelacja, polecam każdej kobiecie. Zwłaszcza jeśli ma obfite miesiączki.
Innym bardzo dobrze ocenianym kubeczkiem jest Lily Cup Ziggy. Ten model posiada zapobiegającą przeciekaniu podwójną krawędź, dzięki czemu w trakcie miesiączki nie będziesz musiała rezygnować z ulubionych aktywności. Dobierając właściwy rozmiar, będziesz bardzo zadowolona z jego użytkowania.
Opiniaa: Ogólnie jestem zachwycona tym kubeczkiem, udało mi się go od razu dobrze założyć, mimo że podobno nie jest najłatwiejszy w obsłudze i ani razu mi nie przeciekał, co w przypadku innych kubeczków zdarzało się właściwie za każdym razem. Prawdopodobnie po prostu znalazłam w końcu kształt dla siebie i bardzo się z tego cieszę bo do podpasek i tamponów na prawdę nie chcę już nigdy wracać.
Trzecim kubeczkiem menstruacyjnym, któremu warto poświęcić uwagę jest produkt marki Fun Factory. Kubeczek ma lekko wygięty kształt, dzięki czemu jeszcze lepiej dopasowuje się do pochwy i zapewnia maksymalny komfort.
Opinia: Mam obfite miesiączki, ale nie mam ukończonych 30 lat i nie mam dzieci, jednak świetnie spisuje się większy kubeczek na te gorsze dni, mniejszy za to w lżejsze dni jest wystarczający i wygodniejszy w aplikacji. Anatomiczny kształt, który wyróżnia kubeczki spośród dostępnych na rynku innych producentów, sprawia, że są niewyczuwalne i idealnie dopasowane.
Za popularnością kubeczka menstruacyjnego stoją jego liczne zalety, które skłoniły wiele kobiet do ostatecznego pożegnania się z tamponami oraz podpaskami. Jak każde rozwiązanie, kubeczek menstruacyjny ma również swoje minusy. Zapoznaj się z nimi i sama zdecyduj, czy stosowanie tej formy ochrony podczas miesiączki okaże się dla ciebie wygodne.
Bez wątpienia kubeczek menstruacyjny jest wart rozważenia - choćby dlatego, że stanowi ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych środków higienicznych. Kubeczki są wielorazowe, używając ich, nie produkujemy co miesiąc znacznej ilości odpadów.
Kubeczki dobrej jakości, w odróżnieniu od tamponów i podpasek, są wykonane z bezpiecznych dla ciała materiałów i nie powinny uczulać. Warto wiedzieć, że wiele tradycyjnych środków higienicznych poddawanych jest chemicznemu bieleniu, co zwiększa ich toksyczność.
Do plusów można zaliczyć też kwestie finansowe - kubeczek, choć kosztuje kilkadziesiąt złotych, szybko się zwraca. Decydując się na stosowanie kubeczka menstruacyjnego, możesz zapomnieć o comiesięcznym wydawaniu pieniędzy na podpaski i tampony.
Niektóre posiadaczki kubeczków zaobserwowały, że dzięki nim znacznie spada ryzyko infekcji intymnych. To dlatego, że kubeczek nie powoduje też wysuszania pochwy. O ile tampon lub podpaska wraz z krwią pochłania niezbędny dla zdrowia pochwy śluz, o tyle kubeczek menstruacyjny nie jest wykonany z materiałów chłonnych, zachowując w drogach rodnych odpowiednie środowisko.
Przeciwniczki stosowania kubeczków menstruacyjnych często podkreślają, że jest to rozwiązanie niehigieniczne, co bardzo mija się z prawdą. Dobrej jakości kubeczek menstruacyjny przewyższa tampony i podpaski w tej kwestii. Krew zbierana w kubeczku jest sterylna i nie rozkłada się, nie powodując nieprzyjemnego zapachu – w odróżnieniu od zwykłych środków ochronnych.
To, co dla jednych jest zaletą, dla innych może być wadą - wiele kobiet zraża się do kubeczków, bo nie wyobraża sobie opróżniania go w miejscach publicznych. Używanie go np. w galerii handlowej lub w pracowniczej łazience może wiązać się ze sporym dyskomfortem.
Częstym kłopotem okazuje się dobór właściwego rozmiaru kubeczka. Wybierając zbyt mały ryzykujesz, że krew będzie przeciekać. Zbyt szeroki kubeczek będzie z kolei uwierał. Czasem kobieta musi kupić 2, a nawet 3 kubeczki menstruacyjne, aby trafić na ten idealny.
Aby się przekonać, czy kubeczek menstruacyjny jest dla ciebie, musisz zaryzykować. Pamiętaj, że jeżeli nie będzie pasował, kilkadziesiąt złotych musisz spisać na straty, bo raz użytego produktu nie można zwrócić do sklepu czy podarować komuś innemu. Przed zakupem warto zasięgnąć porady u ginekologa, który pomoże ci wytypować najbardziej odpowiedni rozmiar.
Nowy kubeczek menstruacyjny jest całkowicie bezwonny. Wiele kobiet zastanawia się, czy nieprzyjemny zapach krwi menstruacyjnej będzie utrzymywał się w nim po dłuższym użytkowaniu. O ile będziesz czyścić swój kubeczek regularnie, taka sytuacja nie powinna mieć miejsca.
Kubeczek menstruacyjny należy myć po każdym opróżnieniu. W tym celu używaj ciepłej wody z dodatkiem środka do higieny intymnej. Ponadto, po zakończeniu każdej miesiączki, wyparzaj kubeczek we wrzątku. Do wody możesz dodać kilka kropli olejku o właściwościach antyseptycznych (np. herbacianego), który jeszcze lepiej go odkazi, a jednocześnie nada mu przyjemny zapach.
Kubeczek menstruacyjny może być stosowany przez każdą kobietę, niezależnie od wieku, budowy ciała czy liczby przebytych porodów. Kluczem do jego wygodnego używania jest dobór właściwego rozmiaru, w czym może pomóc ci lekarz ginekolog. Możesz być pewna, że odkrywając zalety kubeczka menstruacyjnego, nie będziesz chciała powrócić do podpasek i tamponów.
Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych osobowych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Serwisie dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Ceneo.pl sp. z o.o., a w niektórych przypadkach (np. identyfikator internetowy, dane przeglądania) nasi partnerzy (130 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB” (126 partnerów).
Twoja zgoda jest dobrowolna i obejmuje przetwarzanie danych osobowych w celach: prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, ułatwienia korzystania z naszych stron.
Zgoda obejmuje także wyszczególnione cele (wg standardu i klasyfikacji IAB Europe) dla Zaufanych Partnerów IAB: 1) Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich; 2) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam; 3) Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam; 4). Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam; 5) Tworzenie profili w celu personalizacji treści; 6) Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści; 7) Pomiar efektywności reklam; 8) Pomiar efektywności treści; 9) Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł; 10) Rozwój i ulepszanie usług; 11) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści, Cele specjalne: 12) Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów, 13) Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści, 14) Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich, Funkcje: 15) Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł, 16) Łączenie różnych urządzeń, 17) Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie, Funkcje specjalne: 18) Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji. Szczegółowo opisane są one w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: Dostosuj zgody.
W każdej chwili możesz ją cofnąć zmieniając jej ustawienia (opcje dostosowania zgody przy jej wyrażeniu dostępne są także z poziomu polityki cookies). Cofnięcie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Więcej informacji - o wykorzystywaniu przez nas plików cookies, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach z przetwarzania Twoich danych osobowych - w naszej polityce.
Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, w tym w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących. Więcej informacji w naszej polityce.
Możesz w dowolnym momencie przejść do szczegółów i listy naszych partnerów (przycisk „>” przy każdej kategorii), jak i zaakceptować wszystkie lub wybrane kategorie (przesunięcie suwakiem).
Wybory, których dokonujesz w odniesieniu do celów i podmiotów (partnerów) wymienionych w tej informacji, są zapisywane w pliku cookie o nazwie „consentcookie” na maksymalny czas do 400 dni.
Wyrażam zgodę na:
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich także, aby poprawić działanie Ceneo. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie, zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Możemy je wykorzystywać także do przeprowadzania ankiet.
Pliki cookies instalowane zgodnie z ustawieniem Twojej przeglądarki, niezbędne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania serwisu i naszych usług – bez nich strona internetowa lub usługi, które oferujemy mogą nie działać prawidłowo. Nie możesz z nich zrezygnować z poziomu tej strony.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
Np.:
Reklamy prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danej reklamy).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania profilu odnoszącego się do Ciebie (który to profil może na przykład obejmować Twoje zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do pokazywania reklam, które wydają się bardziej odpowiednie, biorąc pod uwagę Twoje możliwe zainteresowania.
Np.:
Reklamy, ktore są Ci prezentowane w tym serwisie mogą być oparta na Twoich profilach reklamowych, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach (np. przesyłane formularze, przeglądane treści), możliwe zainteresowania i cechy osobiste.
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści niezwiązane z reklamami) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w usłudze, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania Twojego profilu (który to profil może obejmować możliwe zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje ewentualne zainteresowania, na przykład poprzez dostosowanie kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze łatwiej było Ci znaleźć treści odpowiadające Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Treści prezentowane w serwisie mogą być oparte na Twoich profilach spersonalizowanej treści, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w tym lub innym serwisie (bierze się pod uwagę przesyłane formularze, przeglądane treści itd.), możliwe zainteresowania i aspekty osobiste. Informacje te mogą zostać wykorzystane na przykład do dostosowania kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze bardziej ułatwić Ci przeglądanie właściwych (niereklamowych) treści odpowiadających Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Informacje dotyczące tego, które reklamy są Ci pokazywane, jak również tego, jak na nie reagujesz, mogą pomóc określić, na ile dobrze zadziałała dana reklama na Ciebie lub inne osoby i czy cele reklamy zostały osiągnięte. Na przykład czy w ogóle widziałeś reklamę, czy ją na nią kliknąłeś, czy skłoniła to Ciebie do zakupu produktu lub odwiedzenia witryny internetowej itp. Jest to bardzo pomocne w zrozumieniu znaczenia kampanii reklamowych.
Np.:
Informacje dotyczące prezentowanych Ci treści oraz Twoje reakcje na nie mogą zostać wykorzystane do określenia, czy (niereklamowe) treści dotarły – na przykład – do zamierzonych odbiorców i czy odpowiadały Twoim zainteresowaniom. Pozwalają się dowiedzieć, czy przeczytałeś artykuł, obejrzałeś film, słuchałeś podcastu lub sprawdziłeś opis produktu, ile czasu spędziłeś, korzystając z serwisu, jakie witryny internetowe odwiedziłeś itp. Pomaga to poznać znaczenie (niereklamowych) pokazywanych Tobie treści.
Np.:
Można generować raporty na podstawie kombinacji zestawów danych (takich jak profile użytkowników, statystyki, badania rynku, dane analityczne) dotyczących reakcji użytkowników na treści reklamowe lub niereklamowe. Chodzi o identyfikację wspólnych cech (na przykład określenie, którzy odbiorcy docelowi są bardziej otwarci na kampanię reklamową lub treści danego typu).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie, np. odnoszące się do Twoich reakcji na reklamy lub treści, mogą być bardzo pomocne w ulepszaniu produktów i usług oraz tworzeniu nowych produktów i usług w oparciu o Twoje interakcje, typ odbiorców itp. Ten konkretny cel nie obejmuje tworzenia ani ulepszania profili czy identyfikatorów użytkowników.
Np.:
Treści prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danego filmu lub artykułu).
Np.:
Twoje dane mogą być wykorzystywane do monitorowania i zapobiegania oszustwom (np. w odniesieniu do reklam i ich klikania przez boty) oraz zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego działania systemów i procesów. Dane te mogą być również wykorzystywane do korygowania wszelkich problemów, jakie mogą wystąpić u Ciebie, wydawcy lub reklamodawcy w związku z dostarczaniem treści i reklam oraz w związku z Twoją interakcją z treścią i reklamami.
Np.:
Niektóre informacje (np. adres IP lub funkcje urządzenia) są wykorzystywane w celu zapewnienia technicznej zgodności treści lub reklam lub w celu ułatwienia przesyłania treści lub reklam do Twojego urządzenia.
Np.:
Decyzje podejmowane przez użytkownika dotyczące celów i podmiotów wymienionych w niniejszym powiadomieniu są zapisane i udostępniane tym podmiotom w formie sygnałów cyfrowych (np. ciągu znaków). Jest to konieczne dla zapewnienia aby te podmioty i usługi respektowały podjęte przez użytkownika decyzje.
Np.:
Informacje dotyczące aktywności użytkownika w usłudze mogą być łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkownika, pochodzącymi z różnych źródeł takich jak aktywność w innej usłudze online, korzystanie z karty lojalnościowej w sklepie lub odpowiedzi na pytania w ankiecie – w celach wyjaśnionych w niniejszym powiadomieniu.
W związku z celami opisanymi w niniejszym powiadomieniu można przypuszczać, że urządzenie użytkownika jest powiązane z innymi urządzeniami, które należą do użytkownika lub znajdują się w jego gospodarstwie domowym (na przykład gdy użytkownik loguje się do tej samej usługi zarówno na telefonie, jak i komputerze, ewentualnie korzysta z tego samego połączenia internetowego na obu urządzeniach).
Urządzenie użytkownika może odróżniać się od innych urządzeń na podstawie informacji, które automatycznie wysyła, uzyskując dostęp do internetu (na przykład na podstawie adresu IP połączenia internetowego lub rodzaju wykorzystywanej przeglądarki) – w celach określonych w niniejszym powiadomieniu.
Za zgodą użytkownika do realizacji celów określonych w niniejszym powiadomieniu można wykorzystywać dokładną lokalizację użytkownika (mowa tu o promieniu nieprzekraczającym 500 metrów).
Za zgodą użytkownika może zostać wysłane żądanie o podanie określonych cech urządzenia użytkownika, które pozwolą na odróżnienie go od innych urządzeń (np. zainstalowane wtyczki i czcionki, rozdzielczość ekranu) – w związku z realizacją celów, o których mowa w niniejszym powiadomieniu.
Pliki cookies oraz informacje przetwarzane za ich pomocą pozwalają zapewnić użyteczny, bezpieczny serwis, wspierają jego poprawne działanie i ulepszanie, umożliwiają pomiary ruchu i analizy statystyk (także dla marketingu i skuteczności reklamy internetowej). Dzięki nim serwis i jego zawartość dostosowujemy do Twoich potrzeb, prezentując Ci treści i reklamy, które lepiej odpowiadają na Twoje oczekiwania.