Dzieci z autyzmem często wykazują trudności w interakcjach społecznych. Mogą mieć problemy w nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi oraz rozumieniu ich emocji czy intencji, a często nie wykazują żadnego zainteresowania w tym zakresie. Występują też problemy z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego oraz unikanie kontaktu fizycznego, takiego jak np. przytulanie. Dzieci autystyczne mogą wykazywać powtarzające się zachowania, takie jak machanie rękami, kołysanie się na boki, częste wypowiadanie określonych słów lub zwrotów, interesowanie się szczegółami lub przedmiotami, a nie ludźmi czy sytuacją społeczną. Trudności mogą również pojawiać się w rozumieniu komunikacji werbalnej i niewerbalnej, co objawia się przez opóźnienie w mowie, powtarzanie słów lub zdań oraz brak gestykulacji. W wieku szkolnym i przedszkolnym rodzice oraz opiekunowie zauważają ograniczenia malucha związane z kontaktem z innymi dziećmi, wymyślaniem zabaw, spontanicznymi reakcjami czy zrozumieniem zasad różnych gier.