Na poziom trudności w układaniu puzzli wpływ ma kilka elementów. Jakich dokładnie? Mowa zarówno o liczbie elementów, ich wielkości czy trudności obrazka oraz zróżnicowaniu kolorystycznym i kształcie samych puzzli. Te kwestie należy dobrać zarówno pod kątem wieku dziecka, ale także jego doświadczenia w układaniu puzzli.
Przygodę z pierwszymi puzzlami warto rozpocząć, gdy nasz smyk ma około trzech lat. Jest to odpowiedni moment, gdyż ich stopień trudności jest nieco większy niż w przypadku zabawek kształtowych czy klocków, którymi dziecko bawiło się do tej pory. Ponadto w tym wieku dziecko przestaje badać otaczający go świat ustami, a więc nie powinno umieszczać w swojej buzi małych przedmiotów, a więc także puzzli. Warto wziąć jednak pod uwagę, że zabawa z puzzlami powinna odbywać się pod okiem rodzica! I to nie tylko ze względów bezpieczeństwa, ale także aby spędzić razem więcej czasu i zbudować trwałą relację.
Jednak jeśli zabawę z puzzlami zaczynamy, gdy dziecko ma cztery lata, warto na początek, aby pociecha układała puzzle posiadające 20 elementów, a gdy sprawdzimy, że nasze dziecko dobrze radzi sobie z tą liczbą i jest zainteresowana tego typu zabawą - należy przejść na większą liczbę elementów sięgających 40 - 50 części. Bez względu na to, czy dziecko rozpoczęło przygodę z układaniem puzzli w wieku trzech czy czterech lat, raczej nie powinniśmy proponować mu puzzli, które mają ponad 50 elementów. Trudność w ich układaniu może się okazać dla naszego dziecka zbyt frustrująca.
Puzzle 4 lata - na co zwrócić uwagę?