Data publikacji:

Rozszerzenie diety niemowlaka – kiedy i jak zacząć?

W życiu każdego maluszka nadchodzi moment, w którym pora zacząć poznawać nowe smaki. Niezależnie od tego, czy karmisz piersią czy nie, jadłospis maluszka należy stopniowo urozmaicać. Jak powinno wyglądać rozszerzanie diety niemowlaka? Zapoznaj się z aktualnym schematem żywienia małych dzieci.

rozszerzanie diety niemowlaka

Rozszerzanie diety niemowlaka - najważniejsze informacje

  1. Rozszerzenie diety niemowlaka – kiedy wprowadzać nowe pokarmy?
  2. Rozszerzenie diety niemowlaka: od czego zacząć?
  3. Uwaga na alergeny!
  4. Przepisy rozszerzające dietę niemowlaka
  5. Ważne informacje dotyczące rozszerzania diety niemowlaka
  6. Metoda BLW

Rozszerzenie diety niemowlaka – kiedy wprowadzać nowe pokarmy?

Rozszerzenie diety niemowlaka powinno się rozpocząć nie wcześniej niż w 17 w tygodniu i nie później niż po 26 tygodniu życia dziecka. Zasada ta dotyczy tak dzieci karmionych piersią, jak i tych, którym podawane jest mleko modyfikowane.

Warto pamiętać, że rozszerzenie diety niemowlaka ma na celu nie tylko wzbogacenie codziennego jadłospisu o cenne składniki odżywcze. Stopniowe podawanie dziecku nowych pokarmów doskonale wpłynie na akceptację różnych smaków w przyszłości. Wielu rodziców uważa, że dzieci, które od najmłodszych lat próbowały różnych produktów spożywczych w późniejszych latach będą mniej grymasić przy jedzeniu.
Wprowadzanie pokarmów innych niż mleko do diety malucha ma również jeszcze inną ważną zaletę – wpływa na rozwój umiejętności żucia, a tym samym wspomaga prawidłowy rozwój szczęki. Mimo, że niemowlę otrzymuje wszystkie niezbędne składniki z mlekiem mamy, pomiędzy 6, a 8 miesiącem życia należy rozpocząć zaznajamianie dziecka z nowymi produktami. W tym czasie maluch powinien zjadać 2-3 posiłki uzupełniające dziennie. Pomiędzy 9, a 24 miesiącem życia liczba ta powinna wzrosnąć do 3-4 posiłków dziennie oraz 1-2 przekąsek. Rozszerzenie diety dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym przebiega bardziej dynamicznie. Już między 5, a 6 miesiącem życia niemowlak może spożywać 4-5 posiłków oraz 1-2 przekąski w ciągu dnia.

Rozszerzenie diety niemowlaka: od czego zacząć?

No dobrze, ale jakie produkty podawać niemowlakowi na początku przygody z kulinarnymi nowościami? Przede wszystkim – zacznij spokojnie. Pierwsze posiłki twojego dziecka powinny być jednoskładnikowe (np. marchewka, ziemniak, dynia). Podając niemowlakowi nowy produkt pamiętaj, by nie powracać do niego zbyt często – inaczej dziecko znudzi się jego smakiem. Jednocześnie, pod żadnym pozorem nie dosalaj i nie dosładzaj dziecięcych posiłków – w końcu chodzi o to, by doceniło ich naturalny smak.
Na samym początku podawaj maluchowi pokarmy o gładkiej konsystencji. Wraz z upływem czasu powinny pojawiać się w nich drobiny tak, by w okolicach 9 miesiąca życia dziecko mogło rozpocząć naukę gryzienia i żucia.

Uwaga na alergeny!

Aby upewnić się, że któryś z produktów spożywczych nie szkodzi twojemu dziecku, pomiędzy podawaniem nowych posiłków zawsze utrzymuj 1-2 dni przerwy. Dzięki temu łatwo połączysz ewentualne reakcje uczuleniowe z danymi produktami.

Przepisy rozszerzające dietę niemowlaka

W roli pierwszych posiłków maluszka najlepiej sprawdzą się gotowane, zmiksowane warzywa, takie jak ziemniak, marchewka czy groszek. Później można zaproponować dziecku gotowane warzywa pocięte na kawałki, delikatne gotowane mięso, ryby czy jaja. Warto wypróbować również kasze (kukurydzianą, ryżową) oraz płatki owsiane, które można łączyć z owocami. Pamiętaj, że posiłki malucha powinny być jak najprostsze i najlepiej pozbawione jakichkolwiek przypraw.

Ważne informacje dotyczące rozszerzania diety niemowlaka

Najbardziej pomocną wskazówką dotyczącą rozszerzania diety dziecka jest schemat żywienia niemowląt opracowany przez Sekcję Żywieniową Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci z 2016 roku. Spośród rad lekarzy, którzy stworzyli ów harmonogram warto zapamiętać zwłaszcza poniższe:
  • Wprowadzaj nowe produkty do diety malucha stopniowo i pojedynczo – pierwsze posiłki powinny być jednoskładnikowe.
  • Dopasuj konsystencję posiłków do wieku niemowlaka. Pierwsze pokarmy powinny mieć gładką konsystencję. Z biegiem czasu forma posiłków może być coraz mniej rozdrobniona.
  • Podawaj dziecku posiłek powoli, w małych porcjach, na początku na niewielkiej łyżeczce.
  • Nigdy nie podawaj dziecku surowego jaja.
  • Najpierw zaproponuj dziecku warzywa – z owocami najlepiej wstrzymać się do 7 miesiąca życia.
  • Nie obawiaj się podawania produktów alergizujących takich, jak ryby, jaja czy nabiał. Im wcześniej dowiesz się, że uczulają twoje dziecko, tym lepiej.
  • Gdy dziecko jest spragnione, podawaj mu niegazowaną wodę mineralną.

A może metoda BLW?

BLW, czyli Baby Led Weaning to metoda rozszerzania diety niemowlaka z pominięciem etapu papek. Ten sposób cieszy się dużą popularnością głównie dlatego, że poza możliwością poznawania nowych smaków kształtuje również umiejętność chwytu, a co najważniejsze – daje dziecku dużą swobodę podczas spożywania posiłków. Jeśli chcesz karmić swojego brzdąca w taki sposób, najlepiej zacznij od podawania mu gotowanych warzyw pokrojonych w słupki, rozdrobnionych owoców, kaszek i zup (do oblizywania rączek). Metodę BLW można stosować równocześnie z konwencjonalnym rozszerzaniem diety niemowlaka.

Gdy przyjdzie moment na rozszerzenie diety niemowlaka, pamiętaj o spokojnym i stopniowym zaznajamianiu malucha z nowymi smakami. Staraj się, by jego jadłospis stawał się coraz bardziej urozmaicony – dzięki temu zminimalizujesz ryzyko, że za kilka lat będziesz mieć w domu małego niejadka.

Autorka: Joanna Stanuch